středa 2. června 2010

Spojenecká letadla zvláštního určení nad Hodonínskem, 13.část

Jak již bylo zmíněno, tak se Hodonín stejně jako další okresy jihovýchodní Moravy nacházely v operačním prostoru skupiny CARBON. Jednalo se hlavně o okresy Uherského Hradiště, Uherského Brodu a Kyjova.

Velitel CARBONU kpt. pěch. F. Bogataj nedisponoval tak rozsáhlou organizací či počtem ploch, ovšem přes stanici se spojovacím plánem JARMILA oznámil Londýnu celkem 23 ploch, navíc na 8 z nich byl shozen náklad, ovšem v rukou odbojářů skončily pouze tři a to z ploch u Blatnice, Bohuslavic u Kyjova a Popovic. Ovšem i s tímto mohly Bogatajovi lidé zahájit omezené destrukce na železnici a přepadávání osamělých hlídek u železnic.

Bartoš, jež vedl skupinu CLAY, jak již bylo zmíněno, postupoval se svou zpravodajskou činností i na území připadající Bogatajovi, s cílem vytvořit velkou zpravodajskou organizaci působící od Moravské Ostravy až po Břeclav*.

*Břeclav byla již od roku 1938 německé území, čili nesla německé jméno Lundenburg


Bogataj v prvních měsících po svém seskoku bez vysílačky velmi těžce a nerad nesl závislost na Bartošovu stanici a navíc budování Bartošovi organizace v prostoru přiděleném jemu.

O okolnostech spojení přes Bartoše se Bogataj později vyjádřil:
,,...Abych splnil svěřený mi úkol, pátral jsem dále po stanici. Opět vypomohl Straka. Sjednal mi schůzku s Robotkou* a Paprskářem**, kteří zařídili odesílání depeše do Londýna. V září (1944) mi umožnili styk se skupinou Clay. Žádal jsem prostřednictvím Clay Londýn, aby mi byly zaslány co nejrychleji radiostanice a Eureky. Toto mi bylo Londýne slíbeno, ale až do konce války nebylo uskutečněno, ač jsem byl 9krát osobně na ploše s Eurekou.
Ježto Clay žádal, abych jim předával zprávy otevřené, což bylo vyloučeno, ježto každá zpráva byla otevřená a já jsem nemohl takto riskovati prozrazení jmen velitelů a přijímacích ploch, žádal jsem Clay, aby mi jeho druhou stanici nebo alespoň krystal zapůjčil do doby, než dostanu [vyžádaný a přislíbený materiál. Této žádosti Clay nevyhověl..."


*škpt. Josef Robotka-představitel odbojové organizace Rada Tří
**Karel Paprskář- člen odbojové skupiny Obrana národa, konfident Gestapa

Bogataj z této situace viděl pouze jedno východisko - a to než se obrátit na Londýn s prosbou leteckého dodání náhradní stanice a aby Londýn projednal problém ohledně rozdělení prostoru působení mezi oběma skupinami.
Z Londýna 20.února 1945 obdržela stanice JARMILA, amatérsky sestrojená rádio-mechanikem J. Kuchařem, jež již měsíc pracoval pro Bogataje, depeši pro Bogataje:
,,...Ve vašem prostoru měl již Clay také místa shození. Dohovořte s ním. Doporučujeme rozdělit oblast, Clay na severu, Carbon na jihu."

O dva týdny později byla přes Jarmilu odeslána do Londýna depeše od Bogataje, jež byl celou situací již ztrpklý a unavený věčnými rozpory o stanici i prostor působení:
,,Souhlasím s přidělením jižní oblasti, ustoupím Clayovi ve všem. Já jsem se mu dal k dispozici, když neměl spojení. On nikdy nevyhověl prosbě o schůzku. Kdyby mi dříve půjčil stanic, vše mohlo být jiné."

20.března konečně potvrdilo Hlavní velitelství v depeši pro Jarmilu oblast operačního působení skupiny CARBON:
,,Okresy Hradiště, Brod, Kyjov, Hodonín (tj. jižní Morava) jsou Vaším pracovním prostorem."

Ovšem i přes tento radiogram působila Bartošova zpravodajská organizace i nadále na jižní Moravě a přímo i v Hodoníně. Nakonec příslušníci CLAY strávili poslední válečné jaro v úkrytech v obcích Tvrdonice, Prušánky a Hrušky v úkrytech.

Kpt. pěch. F. Bogataj za hlavní prioritu ve své činnosti považoval navázání kontaktu s Londýnem. Než mu ovšem Jaroslav Kuchař sestrojil stanici, snažil se ji získat z Británie letecky.  V jedné z mnoha listopadových depeší roku 1944 zaslalo Hlavní velitelství Bogatajovi následnou zprávu:
,,Připravujeme shození materiálu podle vašich požadavků. Jakmile budou skončeny přípravy, sdělíme podrobnosti."

Ty obdržel z Londýna 15.listopadu 1944:
,,Materiál Vámi žádaný je připraven a bude shozen na Vámi označeném místě jakmile dovolí povětrnostní podmínky. Operace bude avisována týž večer v BBC Londýn heslem Carbon dvě a dvě. My vás dosud neslyšíme, protože rozsah Vámi udaný je příliš široký."

Žádné komentáře:

Okomentovat