středa 2. června 2010

Spojenecká letadla zvláštního určení nad Hodonínskem, 17.část

K problémům leteckého zásobování se Loquenc ještě jednou vrátil, a to až po osvobození. Ve svém hlášení z 18.května 1945 se taky mimo jiné zmínil o problémech, jež americkým letounům způsobovala palba sovětského protiletadlového dělostřelectva:
,,...Všechny operace osob i materiálu byly prováděny nejdříve polskou squadronou 301, od 21. března pak britskou (kanadskou) z báze v Brindisi a používáno bylo tří typů letadel: Halifax, Liberator, modifikovaný Liberator. Tyto typy se od sebe lišily pouze únosností nákladu. Operace letounem Halifax byly silně ovlivňovány počasím, takže co zatím Liberatory odstartovaly s plným nákladem, u Halifaxů se náklad snižoval podle síly větru a při silném stranovém větru nemohly startovat nebo se i vracely na basi.

Americké squadrony No 859 a 885, které pracovaly z báse Rosignano používaly jen letadel typu Liberator. Všechny zmíněné squadrony prováděly operace osob i materiálu současně pro Československo, Rakousko, Jugoslávii a sev. Itálii. Při všech operacích naráželo se na mnoho obtíží, které bránily úspěšnému provedení operací. Zkušenosti ukázaly, že ani italské base nebyly nejvýhodnější pro operace do ČSR. Byly to především: velká vzdálenost base a DP (Dropping point-místo shozu), nepříznivé povětrnostní podmínky na sever od 48 stupňů severní šířky a hlavně nad Československem a podle hlášení hlášení letců větší nebezpečí bylo nad územím obsazeným Rudou armádou než nad Československem, poněvadž byly vždy silně ostřelovány ruskou OPL. poukazovali na to, že Rusové musí vědět, že to jsou spojenecká letadla jistě také hlášená hlásnou službou, již při letu z Jihu a pak Němci nikdy nepoužívali čtyřmotorových letadel pro operace na východní frontě.
Hlavně trpěli velmi těžkou palbou v Maďarsku a Jugoslávii. Dále se ukázalo, že poměrně značný počet letadel se vrátil i s nákladem na basi, poněvadž u DP nebyla v udané době žádná přijímací skupina nebo byla dávána špatná znamení světly rep. vytyčení světelné neodpovídalo vydaným instrukcím. V několika případech byly zpozorovány záblesky v prostoru DP (letci odhadují, že to byla palba), když předtím světelná znamení zhasla. Zvláště kanadští letci, ačkoliv letecké posádky pozůstávaly z velmi mladých letců, ukázali se velmi rozhodní v provádění operací a často zůstávali značnou dobu nad prostorem hledající i několik alternativních DP než se rozhodli vrátit s nákladem na basi. V případě operací v prostoru CARBON byly tyto stíženy a dočasně zastaveny pro záplavy rozvodněnou řekou Moravou. Podle soukromého osobního sdělení majorem Klauberem bylo uvažováno o přeložení base do Maďarska. Prý v této věci byl proveden dotaz u velitele Rudé armády v Maďarsku o povolení provádění operací z Maďarska, avšak Rusové vůbec neodpověděli."


Závěr:
Skupinám podřízeným Bogatajovi se podařilo plně přijmout pouze tři shozy zbraní na tři plochy (Blatnice, Bohuslavice, Popovice) o celkové hmotnosti 14 500kg, které mimo jiné obsahovaly:
-11 lehkých kulometů BREN
-90 pušek Mauser vz.98
-přes 100 samopalů Sten-gun
-324 ručních granátů
-2000 kg trhavin

Při spočtení vyjde cifra přes 200 kusů, což na vyzbrojení skupin nestačilo a díky tomu nemohl Bogataj splnit příkaz arm. gen. Sergěje Ingra z poloviny dubna 1945.
,,Nestalo-li se tak doposud, zahajte ihned přímou akci v největším možném rozsahu, aby jste usnadnili postup Rudé armády v jihovýchodní Moravě hlavně ve směrech z Hodonína na Břeclav a Znojmo, na Brno, Kyjov a Uher. Hradiště. Napadejte německý týl a znemožněte Němcům odsun a ničení objektů před jejich ústupem. Spolupracujte úzce s Rudou armádou.
Gen. Ingr, 14.4.1945


Přestože některé skupiny kapitána Bogataje zahájili ozbrojený boj s Němci a spolupracovali s Rudou armádou i spojeneckou Rumunskou královskou armádou, již nemohli díky jejich nedostatečné výzbroji nijak výrazně do probíhajících bojů zasáhnout.

Zdroje:
Hodonín ve válce a okupaci 1939-1945
(kolektiv autorů: Mgr. Lubor Nedbal, Mgr. Miloš Hynek, Mgr.Galina Rucká, Vlastimil Schildberger)

Recenze: http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=4318.0

Internetové stránky Hodonín nostalgický: http://hodonin.ic.cz/

Internetová stránka o letecké válce nad ČSR: http://hloubkari.cz/

Stránky věnující se čs. parašutistům za WWII: http://www.lib.cas.cz/parasut/sperl.htm

Výsadkové operace Zvláštní skupiny D: http://www.valka.cz/clanek_13179.html

Válečný zápisník Rudolfa Hrubce

Žádné komentáře:

Okomentovat