pátek 2. září 2011

Praga E-51 (ČSR)

Během meziválečného období Československo vyprodukovalo pozoruhodné létající stroje, v této zemi zároveň působilo mnoho leteckých firem, mnohdy známých kladně ve světě, jako Avia, Aero, Praga...Tyto firmy vyrobily množství strojů, některé se dostaly do sériové výroby, některé pouze zůstaly ve stádiu prototypů. Jednalo se o typy od malých akrobatických letounků, přes stíhačky dvouplošné i jednoplošné, až po těžké bombardovací.

Paradoxem je, že nejvíce pozoruhodných, a většinou i na tuto dobu i světové úrovně, typů letadel. Firma Praga během meziválečného období vyráběla 17 typů strojů - mezi nimi i stroj E-51.



Tento stroj vznikal v letech 1937/38 v halách pražské firmy ČKD Praga. Vznikl z popudu na zastaralost letounů Š-328 a A-100, které měl nahradit. Hlavním vedoucím ohledně vývoje byl ing. Jaroslav Šlechta. Samotný vývoj začal ke konci roku 1936, přičemž hlavní práce na prototypu proběhly na přelomu let 37/38.

Samotný prototyp byl dokončen ke konci roku 1937, zalétání proběhlo 26.května 1938. Během zkoušek disponoval prototyp střeleckou věží v zadní části trupu, ovšem během zkoušek bylo zjištěno, že díky ní trpí stroj aerodynamickými problémy. Proto byla nahrazena vřetenovitým ukončením trupu jak ho známe z fotek.

Nový vzlet prototypu (již bez střelecké věže) proběhl 11.února 1939, ovšem stále docházelo k několika různým problémům:
-třepetání ocasních ploch
-uvolňování motorových krytů
-přehřívání motorů

Po 15.březnu padl letoun do německých rukou, předán k testování firmě Klemm, kde byl testován a následně i sešrotován.S třepetáním ocasních ploch si poradili až Němci, kteří na důvod přišli až po dvou měsících zkoušek - na vině bylo kapotované ostruhové kolečko.

Vzhledem k tomu, že do výroby byl již zaváděn německý ekvivalent Fw-189 s podobnými vlastnostmi, tak letoun nebyl doporučen do výroby. V případě, že by nedošlo k okupaci, bylo možné očekávat první letouny, pokud by došlo k vychytání všech ,,porodních" potíží, ke konci roku 1939, ovšem tento termín bývá často zmiňován jako nereálný.

 
V německých barvách 

Technické údaje:
* Posádka: 3 muži (pilot, pozorovatel, střelec)
* Plocha křídel: 35,44 m2
* Hmotnost prázdná: 3.102 Kg
* Vzletová hmotnost: 4.120 kg

* Stoupavost: 6 m / s
* Dolet: 900 km (3 hod 48 min) 

* Rychlost: 330km/h. (cestovní), 380km/hod. (maximální)
* Výzbroj: 2x kulomet vz. 30 ráže 7,92 mm (1x v prosklené přídi, 1x v zadní části gondoly), 

200 kg pumového nákladu 


Popis konstrukce letounu:
Dvojmotorový jedno-plošný (dolno plošný) letoun smíšené konstrukce. Kostra byla smíšené ocelovo - dřevěné konstrukce s překližkovým (bakelizovaným) potahem. Překližkový potah měla i dřevěná kostra pevných ocasních ploch. Kostra pohyblivých ocasních ploch v kombinaci kovu a překližky, potah opět překližkový. Ze stejného materiálu zhotoveny trupové nosníky. Krycí plechy duralové.
Podvozek byl pevný, kapotovaný. Československé sériové stroje měly disponovat zatahovacím podvozkem.

K pohonu měly sloužit dva motory Walter Sagitta I-MR o výkonu 404 kW (550K), později se naskytla i možnost uložení výkonnějších Gnome et Rhone 14M Mars s výkonem 570-700k. Možností bylo i usazení 20mm kanónů Oeriklon, ovšem za předpokladu absence pumové zátěže. 


V případě průzkumné verze měl být letoun schopný nafilmovat při jednom letu trojitou řadu snímků, jež se navzájem překrývaly.


Hodnocení:
Celkově se jednalo v době vzniku o dosti nespolehlivý stroj, ovšem v případě vychytání jeho chyb, by výrazně posílil naše letectvo. Když si domyslíme, že by jej ve stíhací složce doplňoval stroj Avia B-135 a sourozenec (licenční SB-2) Avia B-71, získali bychom letectvo na světové úrovni. 




Žádné komentáře:

Okomentovat