středa 14. září 2011

Standard Beaverett (Británie)

 
53. průzkumný pluk na manévrech v severním Irsku v roce 1941


Zajímavým zástupcem obrněné techniky Velké Británie za druhé světové války je improvizovaný obrněný automobil Standard Beaverett. Po ústupu z Francie disponovaly britské jednotky minimem těžké techniky. Proto začaly na popud lorda Beavrbrooka, pozdějšího ministra letecké výroby.

Základem pro stavbu se stal malý nákladní automobil, nebo spíše jeho podvozek, na který byly umístěny pancéřované pláty spojené nýty. Pancéřování bylo, podle verze, různorodé:
Mk.I - do 5mm
Mk III: až 9 mm
Mk IV: do 12 mm

Automobil byl zezadu a směrem z vrchu otevřený, možností bylo během nepřízně počasí jej překrýt plachtou či jsou údajně známá i nouzová řečení pomocí prkenných fošen a plechových plátů. Řidič mohl sledovat směr jízdy za pomocí průzoru v přední plátu pancéřování a po dvou na bocích.


Výzbroj tvořil kulomet Bren, ovšem v době ohrožení Británie používali vojáci cokoliv, co střílelo (přes kulomety z první světové války, pušky, revolvery). Verze II-IV disponovaly jako standardní výzbrojí již zmíněný kulomet Bren v otočné věži. Některá vozidla disponovala i radiostanicemi Mk.11 a 19.

Výroba byla zastavena roku 1942, celkový počet vyrobených vozidel dosáhl 2 800 kusů. Hlavním uživatelem tohoto vozidla se stala britská domobrana, dále několik usů obdržel i pozemní personál Royal Air Force pro ochranu letišť proti německým leteckým výsadkům. Zbylá vozidla dosloužila jako školní.

Celkově bylo vozidlo nevhodné pro bojové operace, trpělo přetížeností a špatnou ovladatelností během jízdy. Zbylá vozidla byla zřejmě do roku 1944 vyřazena z výzbroje, několik kusů se dodnes dochovalo v muzeích.

 
Jednotky domobrany v ulicích s obrněným vozem, 
všimněte si zajímavých helem, podobajících se německým prvoválečným

Verze:
  • Mk I - první verze
  • Mk II - pancéřování ustáleno na vodorovná bez sklonění
  • Mk III Beaverbug - měla zkrácený podvozek, přepracovaný trup bez zakřivených předních blatníků, se špičkovými brnění a kulometnou věží.
  • Mk IV - čelní pancéřování přepracováno pro zlepšení výhledu
Podobná vozidla byla vyprodukována i na Novém Zélandu v počtu 208 kusů pro osádku 4 lidí.

 


Další zajímavé fotografie:
 
Model Mk.I

Žádné komentáře:

Okomentovat