středa 26. října 2011

Když zrovna nebojovali, aneb letci RAF během svého volna

Pro mechaniky, více než jejich popisy různých manévrů a apod. je více utěšitelný stav jejich munice ve zbraních - prázdné zásobníky. Jejich svěřenci právě prošli jistě těžkou cestou, z níž se všichni vrátili celý. Pár děr od kulometů a kanónů německých bošů zatmelí během krátké chvilky.


 
Josef Flekal během odpočinku mezi bojovými akcemi 

Odpočinek během volna mezi bojovými akcemi

První cesta pilotů směřuje do velitelského baráku. Zde na ně čeká velitel perutě s tzv. ,,Inteligent officer" neboli zpravodajským důstojníkem, jež je důkladně vyslechne, zapisuje si přitom do svého notesu postřehy ze souboje, nároky pilotů na sestřel či poškození onoho či toho letadla a jeho typ, čas a přibližné místo. Na závěr pilotů poděkuje a společně s velitelem perutě směřuje do velitelské budovy. 

Na svých ubykacích mnoho pilotů doslova upadá na své postele. Letecký souboj je vyčerpávající jak po fyzické, tak i po psychické stránce. Někteří ihned na místě usínají, jiní směřují do společenské místnosti, kde v krbu plane oheň, jež vytápí celou místnost. Mnoho pilotů usedá do křesel rozmístěných okolo krbu, přičemž v ruce drží knihu, skleničku něčeho silnějšího nebo třeba pouze i čaje. Jiní naopak klid a teplo kolem krbu využívají k tomu, aby spokojeně usnuli.

Svátky a volna během trvání bojového turnusu

Mnozí piloti během volných chvil si jistě kromě odpočinku potřebovali i odreagovat. Mnoho z nich vzpomínalo na dobu, kdy jejich operační umístění dovolovalo si ,,odskočit" do blízkého Londýna, kde to i navzdory německým leteckým útokům žije. Mnoho obchodů, barů, restaurací se snaží i během této těžké doby, v níž se Británie nachází, stále fungovat. 

Mnoho českých a slovenských pilotů nachází pobavení v různých londýnských klubech, kde vystupují komici, zpěvačky či skupiny. Pokud se skupince pilotů podaří někde sehnat i dámský doprovod, na hrůzy války si nikdo nevzpomene. Většina jejich leteckého platu od velitelství RAF končí jako útrata za příjemný večer, v níž piloti i jejich společnost ráda zapomíná na utrpení tam nad kanálem La Manche a v okupované Evropě. 
Na tuto skutečnost si během onoho večera nikdo nevzpomene. O to hořčí je návrat na základnu, který je opět uvrhne do reality války.

 
Mnoho letců se nechalo během svého volna zvěčnit - zde piloti 313. čs. perutě

Svátky a volna po skončení bojového turnusu

V britské Royal Air Force bylo zákonem, že pilot, jež nalétá více než 200 operačních hodin, byl stahován do zázemí k pomocným perutím, jež zkoušely nové stroje převzaté z továren, spojovací perutě apod. Lhal bych, kdybych neřekl, že nejednomu letci se od operačního létání nechtělo. Docházelo proto ke změnám a úpravám tzv. Letového notesu, kdy byl každému letci zapsán let, na jakém typu letadla, s jakým volacím označením, doba letu a směr. 

Mnoho letců, jež mělo blízko k oné obávané ,dvoustovce´ si proto lety, během níž nezískali např. sestřel nebo jiný druh poškození nepřátelského letadla či pozemního cíle, ani nezapisovali. Přesto mnoha letcům ani tyto finty nepomohly. 

Pilot, jemuž se dostalo cti, a přežít 200 operačních hodin ve vzduchu během soubojů, si balí své věci v ubykacích perutě a jeho směr je většinou do nějakých lázní, či hotelu, kde se odreaguje a po dvou týdnech směřuje k záložním jednotkám RAF, které se zabývají výcvikem nováčků, či přeletů nových letadel z továren k operačním perutím. Většina pilotů, jež se účastnila této fáze svého létání v Británii, byla na jednu stranu ráda, že mohli létat a že je nešoupli do kanceláře jako válečného vysloužilce, na druhou stranu si ovšem stěžovali na chybějící adrenalin a napětí během bojových letů nad kanál.

Obecné zaplnění volného času - čtení knih, poslouchání rádia - tak různě zaplnili piloti své volno. Ovšem ne vždy to nějakým ,dobrodruhům´ stačilo. Proto se nesčetkráte stalo, hlavně u našich perutí v Británii, ale nejen u nich, že se dva a více pilotů složilo a pořídilo se motocykl či přímo auto. V době války totiž byla motorová vozidla na příděly pohonných látek, a jejich majitelé se jich rádi zbavovali. Za utržené peníze navíc pořídili důležitější věci - jídlo, šaty...
Díky tomu jste mohli nejednou spatřit pilota v modré uniformě, jak se s kamarády honí po vesnických silnicích sem a tam. Navíc benzín nebyl pro letce tabu jako pro civilisty - po návratu z akce se totiž odčerpávalo palivo přímo na zem, aby letadlo v případě postřelování ze stíhaček, nevybuchlo. Takže i přesto, že podobné užívání ,vojenského materiálu´bylo přísně zakázáno, nejeden letec se na něj proháněl na svém motocyklu/autu.

Za co se mohli letci během volna ,,rozšoupnout?"

Přestože někteří místní obyvatelé kraje, v nichž se daná peruť nacházela, piloty a personál letišť obdarovávala jako připočtením propitých piv ,,na účet podniku" či pozváním na oběd, ne vždy se stalo, že by od placení byli ušetřeni. Jak vlastně na tom byli příslušníci RAF se svou, jak někdy říkali - almužnou?

Mužstvo
Hodnost -  Výše odměny (denní, měsíční)
Aircraftman No 2 Class - 0,4,3 (d), 5,19,0 (m)
Aircraftman No 1 Class- 0,5,0(d) 7,0,0 (m)
Leading Aircraftman- 0,6,0(d)  8,8,0 (m)
 Bez daně a poplatků za jídelnu


Poddůstojníci 
Hodnost -  Výše odměny (denní, měsíční, daň, jídelna)
Corporal          - 0,8,0 (d)   11,4,0 (m)   1,1,8 (d)   - (j)

Sergant          - 0,10,0 (d)   14,0,0 (m)   2,1,0 (d)   0,15,0 (j)

Flight Sergant - 0,12,0 (d)   16,16,0 (m)   2,16,0 (d)   0,15,0 (j)

Sergant pilot   - 0,12,0 (d)   16,16,0 (m)   2,16,0 (d)  0,15,0 (j)

Warrant Officer - 0,14,6 (d)   20,6,0 (m)   4,0,0 (d)  0,15,0 (j)

Důstojnící 
Hodnost -  Výše odměny (denní, měsíční, daň, jídelna)Pilot officer
-acting               - 0,11,0 (d)  17,19,0 (m)   2,9,10 (d) 5,5,0 (j)
-výkonný           - 0,14,6 (d)  22,1,0.5 (m)  3,13,8 (d) 5,5,0 (j)
-administrativní  - 0,11,10 (d) 17,19,11 (m) 2,9,10 (d) 5,5,0 (j)

Flying officer
-výkonný         - 0,18,2 (d)  27,12,7   (m)  5,15,2 (d) 5,5,0 (j)
-administrativní - 0,13,6 (d) 20,10,7.½ (m) 3,4,5.½ (d) 5,5,0 (j)

Flight Lieutenant
-výkonný          - 1,1,9 (d)  33,1,6.½ (m) 8,4,4.½ (d) 5,5,0 (j)
-administrativní - 0,19,0 (d) 28,17,11 (m) 6,6,10.½ (d) 5,5,0 (j)

Squadron Leader
-výkonný         - 1,10,10 (d) 46,17,10 (m) 14,4,4½ (d) 5,5,0 (j)
-administrativní - 1,9,0    (d)    44,2,1  (m) 12,19,4½ (d) 5,5,0 (j)
-duchovní        - 0,15,4 (d)   22,18,½  (m) 3,15,10 (d) 5,5,0 (j)

Wing commander
-výkonný - 1,16,2 (d)  55,0,½ (m) 17,9,4½ (d) 5,5,0 (j)

Group Captain
-výkonný - 2,9,10 (d)  75,15,9 (m) 27,5,2½ (d) 5,5,0 (j)

Samozřejmě, že se mohla výše odměn měnit podle různých ohledů - úspěšnosti jednotky, celkové hodnocení. Navíc ženatí muži pobírali větší sumu než svobodný; výkonný letec více než administrativní důstojník atp. Výše zmíněné finanční ohodnocení bylo pouze tabulkové, aby si nepřišel nějaký Flying officer nepřišel stěžovat, že má stejný plat jako ,,nějaký" Sergant....

Žádné komentáře:

Okomentovat