Výrobce:aéroplanes Morane-Saulnier, ltouny byly stavěny i SNCAO v Saint-Nazaire-Bouguenais,licenční stavba probíhala u švýcarské firmy Dornier-Werke.
Typ:Jednomístný stíhací letoun
pohonná jednotka:Dvanáctiválcový vodou chlazený řadový motor Hispano-Suiza 12Y-31 o výkonu 860 koňských sil
Rozměry:Rozpětí-10,6 metrů, délka-8,16 metru, Výška: 2,83 metrů
Hmotnost:Prázdná-1900 kg, vzletová-2601-2640 kg. Maximální 2722 kg.
Výkony:
Maximální rychlost-485 km/hod.,
počáteční stoupavost-850 metrů/min.
Standardní dostup-9400 metrů
Dolet-800 km bez přídavných nádrží
Výzbroj:1x 20mm kanón Hispano-Suzia HS-9 nebo 404 s 60 náboji a dva kulomety ráže 7,5 mm po 300 nábojích
Uživatelé:Finsko,Francie,Chorvatsko,Německo,Švýcarsko,Turecko
Letadla si objednala i Čína, Polsko a Litva ale z nejrůznějších důvodů nebyla dodána
Pilotní prostor
historie:
Během doby, kdy firma Morane-saulnier vyráběla své obrovské série stíhacích hornoplošníků, vyvinuli její konstruktéři v tichosti i dolnoplošník M.S.405, jímž reagovali na pozici francouzské letectva- armeé de IAir- z roku 1934. Ve srovnání s dalšími stíhacími letouny z počátku druhé světové války byl tento stroj podmotorovaný, zaostával ve výkonech i v palebné síle.
Na druhou stranu způsob, jakým vznikl, mu značně usnadnil start-jiné francouzské projekty stíhacích letadel částečně prototypy pro budoucí vývoj a částečně posloužily Švýcarům pro vývoj jejich vlastní konstrukce D-3800, která na rozdíl od M.S.405 neměla zatahovatelný chladič.
Letoun byl neobvyklý především svým povrchem-kromě zadní části, potažené plátnem, tvořil většinu povrchu materiál zvaný Plymax-lehký kov s překližkou. Verze M.S.406 byla sériovou přestabou základního letounu M.S.405, v níž byly zahrnuty všechny potřebné modifikace. Na výrobě se podílela celá řada znárodněných podniků (firma Morane pokrývala pouze část produkce), centrem výroby byly linky v městech Bouguenais a Puteaux.
V okamžiku pádu Francie v červnu 1940 byl navzdory nedostatku motorů zkompletováno 1081 letounů.
V květnu 1940 tvořily M.S.406 výzbroj devatenácti z 26 bojeschopných francouzských stíhacích perutí. Jeden z mužů, který na nich létal, prohlásil, že byly ,,...prostě neřestí, ale příliš pomalé na to, aby dohonily německé letadlo, a příliš málo vyzbrojené aby jej sestřelily. navíc byly špatně pancéřované , takže naše ztráty byly vysoké.´´ Bojovali na nich i čeští piloti.
Vláda ve Vichy vybavila zbylé M.S.406 145litrovými přídavnými nádržemi a poslala je do Sýrie bojovat s RAF. Mnoho strojů také obdrželo Finsko, kde byla řada z nich vybavena lyžemi. Některé také dostaly kořistní sovětské motory M-105P, s nimiž dosahovaly vyšších výkonů. této přestavbě se také někdy říkalo LaGG-Morane.
Žádné komentáře:
Okomentovat