neděle 19. května 2013

Vespa 150 TAP (Francie/Itálie)




Vespa 150 TAP

Italský skútr Vespa

Během druhé světové války bylo zjištěno, že běžná doprava v Itálii má malou motorizaci, proto začaly býti vymýšleny malé, jedno až dvoumístné motorky pro civilní využití. Ideu motorizace ovšem se naplnily až po skončení války, přesněji 23. dubna 1946, kdy byla zaregistrována nové značka Vespa (Vosa). Název vymyslel a továrnu založil italský podnikatel Enrico Piaggio. Vespa je velice oblíbeným dopravním prostředkem především ve státech jižní a západní Evropy jako Itálie, Spojené království, Francie, Španělsko, díky dostupné ceně a pohodlnosti cestování.

Roku 1951 koupila licenční práva na výrobu francouzská společnost ACMA a začala je vyrábět a nabízet na francouzském trhu. Zcela náhodou ve stejnou dobu se začala po podobném stroji dívat i francouzská armáda, která chtěla tyto stroje pro kurýrní službu, či běžnou dopravu lidí po silnicích nebo letištích či základnách. Lehký skútr s malou náročností údržby a nízké ceně za kus - stroj, kterého si francouzské ozbrojené síly všimnout nemohly. Zvláště, když se již v licenci vyráběl v jejich zemi francouzskou společností! Nutnost vlastnit podobný stroj se ukázal po vypuknutí války v Indočíně a Alžírsku, kdy zde neměly francouzské síly vhodný dopravní prostředek k převozu svých lehkých děl, minometů a protitankových střel.



Civilní Vespa


Vespa 150 TAP

Roku 1955 došlo k první objednávce od francouzské armády, která žádala celkem 2000 motocyklů. Výsadkáři zkoušeli běžnou Vespu použít i pro tahání těžkých minometů. Horší to bylo ovšem s americkými bezzákluzovými protitankovými pancéřovkami M 20 ráže 75mm, jelikož byly umístěny na trojnožce, čili se nedaly táhnout. Proto vznikla speciální výsadkářská úprava, kterou pro francouzskou armádu firma ACMA vyráběla mezi roky 1955 až 1959 s označením Vespa 125/150 TAP (Troupes Aéro Portées).

Jednu bojovou soupravu tvořily vždy dva skútry:
- 1. motorka - pancéřovka plus 6 nábojů
- 2. motorka - podstavná trojnožka plus 10 nábojů

Přestože roku 1955 byla motorka již představena v Miláně (nyní EICMA), nasazení v Indočíně (Vietnamu) díky podepsání příměří nestihla. Ovšem motorky zasáhly do alžírské války, kde byly pro svou průchodnost terénem (hlavně písčitými dunami) vysoce ceněny. Mezi velké přednosti motocyklu patřila cena, cca. 500 $ v té době a rychlost i přes velkou hmotnost brnění, až 60 km / h.

Stroj se od civilní verze nijak nelišil, s výjimkou některých rozdílů, hlavně posílení:
- ocelových předních ochranných plátů a plátů na ochranu krytu motoru
- dále tlumiče a dolní část, to aby motocykl mohl vydržet dopad v případě shození padákem.

Vespa mohl nést:
- dva muže
- malý vozík
- silnou protitankovou bazuku (či trojnožku a 10 nábojů)

K vyřazení Vespy 150 TAP z francouzské armády došlo začátkem 70.let. Využívaly je jednotky Expedičního sboru ve francouzském Alžírsku.


Technický popis:

Hlaveň byla uchycena na místě původní sedačky a procházela otvorem v předním ochranném krytu. Voják tedy podstatě seděl na hlavní obkročmo. Pro vespu to byl pořádný záběr, vždyť smontovaný M20 vážil něco přes 50 kg a i náboje nebyly z papíru. Vespy ale sloužily jen pro přepravu kanónu, před střelbou jej vojáci sejmuli, smontovali a stříleli z trojnožky. Bojové vespy se dokonce vysazovaly z transportních letadel za letu, a to na speciálních paletách s padákem.

Kapota je snížena ve srovnání s civilní verzí a také je snížen přední blatník. Skútr je vybaven různými ,,vylepšeními" jako je obvodový nárazník, ocelové kryty pro skříně motoru a tlumiče výfuku nebo zesílením podvozku o pancéřový plát pro zesílení proti nárazu při dopadu na padáku.

- používaly se dva druhy motorů TAP 56 (125 ccm) a TAP 59 (150 cc).
- Max. rychlost: 60 km / h
- Dojezd:   200 km

-rozměry:
Délka   1760 mm
Šířka   695 mm
Výška   1110 mm




Pancéřovka M20

ráže: 75 mm
průraznost: 100 mm
hmotnost: 50 kg

Za druhé světové války byla tato zbraň použita až v posledních měsících války, jelikož její výroba probíhala pouze od poloviny roku 1944 do března 1945. Tato zbraň byla spojeneckými silami využita pouze velmi málo. Po skočení druhé světové války byla použita americkými silami v Koreji v letech 1950-1953 a v Indočínské válce (1946-1954) oběma stranami. K jejich vyřazení z americké armády došlo až v letech 1960-70.


Průraznost (kumulativní munice M310) proti tanku T-34/85:
Čelo trupu: Probíjí, pokud není boční úhel větší, než 20°
Boky trupu: Probíjí horní část pokud není boční úhel větší, než 30°, spodní část probíjí v místech nezakrytých pojezdovým kolem.
Záď trupu:Probíjí, pokud není boční úhel větší, než 45°

Čelo věže: Probíjí, pokud není boční úhel větší, než 20°
Boky věže: Probíjí, pokud není boční úhel větší, než 45°
Záď věže: Probíjí

Závěr: Bzk M20 je účinná proti starším tankům v léčce.


Zdroje:
mototest.cz
cs.wikipedia.org
en.wikipedia.org
forum.valka.cz
fanda.nova.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat