neděle 17. října 2010

Bf-110 (bojové nasazení, III.část)

Bf-110 a jejich akce nad Maltou:
Když v červnu 1940 vstoupila fašistická Itálie do války na straně Německa, zhoršila se situace britských sil jak ve Středomoří, tak i v samotné Africe. Na obou stranách nekonečné písečné Afriky proti sobě stály dvě síly - téměř půlmiliónová italská armáda a její protivník, britská armáda, složená převážně z koloniálních jednotek, jež čítala přibližně 50.000 vojáků. Podobně tomu bylo i nad ostrovem Malta, kde byla britská posádka, jelikož se malta považovala za součást britského impéria.

Poprvé se stodesítky objevily nad Maltou 17.února 1941. Jednalo se Bf-110D od noční jednotky 1./NJG 3. Také to znamenalo první ztrátu, když P/O Hamilton na svém dvouplošníku Gloster Gladiator, jež byl s dalšími třemi letadly stejného typu objeveny v bednách, zapomenuté v místním skladu letadlovou lodí HMS Ark Royal. Další ztrátu zaznamenala Luftwaffe 10.března, Když musel nouzově na hladině nedaleko ostrova přistát jeden ,,Mesík 110" a jeho posádka zajata. O jedenáct dní později, 21.března, bylo bombardováno letiště Hal Far osmi Bf-110.
8.května zaútočily Ju-87 na Maltské letiště a přístavy, přičemž je doprovázely Bf-110. V tomto souboji byly dvě britské stíhačky lehce poškozeny. V noci z 12.dubna zaútočily tři bf-110 na letiště Takali a 14.dubna byly sestřeleny osádkami Bf-110 dva Bristoly. 

Bf-110 D (volací čísla 3U + KS a SB + GD) nad Středozemním mořem.
Tato jednotka se účastnila jak akcí v Africe, tak nad Maltou.


Afrika 1941:
První jednotkou na africké půdě se stala III./ZG 26 a to už v lednu 1941. Později byla posílena o 2./ZG 26. Výzbroj byla tvořena Bf-110 C-4 a D-3. Již 6.února byl ztracen první letoun. Během února ztratily německé jednotky šest Bf-110 (z toho jedna osádka zajata). v průběhu března si Bf-110 připsaly ztrátu jednoho letounu a jeden neúspěšné útok na létající člun. V průběhu dubna ztratila Luftwaffe celkem deset Bf-110, z toho dva nad Tobrukem. Až do začátku prosince 1941 ztratila Luftwaffe minimálně dalších 21 strojů Bf-110. Sestřeleno bylo minimálně jedenáct strojů protivníka a zničeno několik desítek pozemních pozic a baterií protivníka. 
Většina Bf110 podnikala své ,,výlety" nad obležený Tobruk, kde většinou napadala nepřátelské pozice a lodě.
Během prosince byly ztraceny další tři bf-110.

Za zajímavost stojí, že 6.prosince byl ,,stodesítkami" sestřelen sanitní letoun D.H.86. Naopak nad Gazelou se 16.prosince střetl jeden průzkumný Bf-110 se sedmnácti letouny 2. a 4.perutě SAAF a osamocený Bf-110 doslova rozstřílely na cucky.


Německá posádka u svého Bf-110


Afrika 1942:
V polovině ledna 1942 se v Africe nachází jako jednotka vybavená Bf-110 pouze 7./ZG 26, jež disponovala osmi letouny Bf-110 (z toho čtyřmi neschopnými letu). Do konce ledna přišla tato jednotka o tři stroje). 8. a 10.února byla letouny bf-110 napadena britská tanková kolona, kterou německá letadla bombardovala malými pumami (z docela malé výšky). Při této akci byl ztracen jeden Bf-110, když bombardoval z malé výšky. Letoun poškodila vlastní puma.

V květnu 1942 disponovala Luftwaffe na africkém bojišti těmito jednotky, jež měly ve své výzbroji Bf-110:
9./ZG 26 - Kréta, letiště Maleme (11 letounů Bf-110 D, E)
7./ZG 26 - Letiště Derna (12 letounů Bf-110 D, E)


V průběhu května bylo ztraceno sedm Bf-110. Ovšem již 1.června byly ztraceny další tři Bf-110 od III./ZG 26. V průběhu června docházelo ke stále častějším střetům mezi německými a britskými tanky (jež si udržovaly početní převahu). Proti britské přesile startovaly stále častěji německé bitevníky. Bf-110 opět prováděly útoky na britské kolony a tanky. V průběhu těchto akcí byly ztraceny čtyři Bf-110. 

Do 7.července byly ztraceny další tři letouny. V noci 7.července bylo britským dělostřelectvem ostřelováno letiště Fuka, kde byly umístěny Bf-110. Ovšem k žádnému poškození nedošlo. 11.července byly ztraceny dva bf-110 od III./ZG 26 během doprovodné akce Ju-52 na trase Kréta-Tobruk. Ve stejný den stihlo pět italských stíhaček FIAT C.R.42 zaútočit na průzkumný Bf-110 (III./ZG 26). Sestřelen byl i letoun téže jednotky, ve kterém cestoval důstojník a člen NSDAP Oblt. Josef Hofbauer. Podle něj, poté co vyskočil z letadla za pomoci padáku, mu pilot britského Curtissu kynul rukou. 28.července byly na letišti Quasaba poškozeny dva Bf-110, které si na účet připsala jednotka SAS. 

V srpnu disponovala III./ZG 26 celkem 46 kusy Bf-110 verzí D a E. Během tohoto měsíce se do Afrika ,,přistěhovala" i III./ZG 1 sew svými Bf-110 F a G. Tato jednotka měla na starost převážně bombardovací úkoly. Krátce po přesunu této jednotky padl britským stíhačům za oběť samotný velitel III./ZG 1, major Roland Bohrt.

Afrika 1943:
Rok 1943 byl ve znamení německých porážek. Již poražený Afrikakorps vzdoroval spojeneckému náporu již pouze v Tunisku. Na počátku jara 1943 byly zbylé Bf-110 od III./ZG 26 evakuovány na Sicílii. K ní se připojila i II./ZG 1, jež sem byla převelena z východní fronty.

Takto skončilo vystoupení Bf-110 na africkém nebi roku 1943.....

Žádné komentáře:

Okomentovat