sobota 2. října 2010

Bf-110 (bojové nasazení, I.část)

Bojové nasazení
Letadla verze A a B, vzhledem k tomu, že první verze byla pouze v nulté sérii a dosáhla pouhých čtyř kusů, a verze B, přestože čítala již tři série, tak bylo stodesítek B vyrobeno pouze 45 kusů a dočkalo se pouze úlohy v záloze.

Třetí série, verze C, se dočkala lepšího osudu, když bylo v rámci Luftwaffe nasazeno do války s Polskem 195 kusů verze C a tažení na Západ na jaře 1940 již ho účastnilo 350 strojů!
Zde ve Francii se zrodila a zároveň i spadla, hvězda Bf-110. Bf-110 byl vzhledem ke své výzbroji obávaným protivníkem pro nepřátelské bombardéry, ovšem vzhledem  jeho malé rychlosti i vítanou kořistí pro rychlejší jednomotorové stíhačky.

Bojové nasazení v Polsku:
K 1.září 1939 disponovala Luftwaffe 10 těžkými stíhacími skupinami, jejichž výzbroj tvořilo 331 kusů Bf-09 D/E a 102ks Bf-110 B/C, jež se všechny do jednoho tohoto tažení účastnily.

12-15 kusů stroje Bf-110 bylo za tohoto tažení ztraceno. Posádky letadel Bf-110 si na oplátku nárokovali 30 sestřelených polských letadel ve vzdušných soubojích, oficiálně však polské letectvo přiznalo ztrátu pouze 15-20 letadel při bojích za účasti Bf-110 na německé straně. Matematicky vzato skončilo tedy tažení v Polsku pro posádky Bf-110 fiaskem, když byl výsledek téměř rovnocen v poměru 1:1,25 ztracených letadel (při střetu Bf-110 vs. protivník) v mírný prospěch Luftwaffe.

Podivná válka:
5.prosince 1939 odstartovaly po vyhlášení poplachu ze základny Jever celkem osm Bf-110 od I./ZG 26. Jejich úkolem se měla stát formace bombardérů od RAF, jež prováděla v okolí ostrova Helgoland průzkum. Střet se ovšem neuskutečnil. Ovšem již 6.prosince 1939 byl ztracen jeden Bf-110, když se srazil ve vzduchu s britským Avro Ansonem. Téhož dne se podařilo jinému pilotovi Bf-110 sestřelit vlastní letoun Dornier Do 18.

Severní tažení:
Skandinávského tažení, jak je označena válka v Norsku, se účastnilo 64 Bf-110C.

I./ZG 76-velitel Hpt. Reinecke (letiště Westerland, 32 letadel)
3./ZG 76-velitel Hpt. Ehle (letiště Westerland, 10 letadel)
I./ZG 1-velitel Hpt. Flack (letiště Barth, 22 letadel)

V průběhu tažení, 10.dubna 1940, přiletělo do Norska jako posila ještě několik dalších Bf-110 z 2. a 3./UG 76.

Západní tažení:
10.května 1940 zahájilo Německo ,,překvapivě" operaci, jež měla srazit Francii na kolena. Západního tažení, jak historici označují bitvu o Francii, se zúčastnilo 350 strojů Bf-110.
Zde začala hvězda tohoto letadla klesat. Velení Luftwaffe si zřejmě neuvědomilo nevýhodu těchto strojů jako stíhače. Často byla letadla vysílána do vzdušných stíhacích soubojů, kde jednoznačně vládly lehké, jednomotorové stroje.

Ztráty za francouzského tažení:
Luftwaffe ztratila celkem 82 letadel Bf-110. Zhruba 30% představují nebojové ztráty. Stíhači RAf si nárokovali sestřelení 43 letadel Bf-110.

Opět stejné pravidlo se potvrdilo v bitvě o Británii, kde bylo jednoznačné, že roli stíhačů jednoznačně drží ve svých rukou jednomotorové stroje Bf-109, Spitfire a Huricane. Ovšem zcela jiná role se pro tento letoun přímo nabízela. Dálkový rychlý bombardér, kde našel osvědčení v severní Evropě proti konvojům a jako průzkumné.

Šarvátky nad Švýcarskem:
Švýcarsko jako neutrální stát za války si ovšem svoji ,,nestrannost" důležitě hlídalo a na narušení jeho vzdušného prostoru vyzývalo po dobrém pouze jednou. Tím byly vzdušné šarvátky, kdy se po nebi honily různé letouny obou stran, ale byly i situace, kdy po sobě ,,házely olovo."

Např. 4.června 1940 evidovaly Švýcaři časté překročení hranic některým z německých letadel. Mezi ně patřilo i několik střetů s německými Bf-110. Výsledkem byly dva definitivně odepsané Bf-110 a nezjištěný počet poškozených. Německá Luftwaffe (hlavně její vedení) už mělo těchto ,,přestřelek" dost a rozhodlo se dát neposlušnému sousedovi na pamětnou. V atmosféře vítěze nad Francií vyslala 8.června 1940 několik Bf-110, jež nedávno zářily z bitvy o Francii, a dát Švýcarům co proto. Jejich úkolem bylo vyprovokovat švýcarské stíhače a co nejvíce jich nad německým územím sestřelit.

Vyprovokování se Němcům podařilo, když jejich Bf-110 sestřelily bezbranný pozorovací C-35, oba letci zahynuli v troskách. Švýcarské letectvo okamžitě vyslalo do vzduchu 14 stíhaček Bf-109 a Dewotine D.27. Výsledné skóre není přesně známo, ale Luftwaffe musela domů ,,se svěšeným ocasem."

Až do poloviny roku 1944 bylo na švýcarském nebi klid, ovšem to už jej nenarušovaly pouze letouny Luftwaffe, ale i američtí letci na svých Mustangách P-51 a bombardovacích B-17. Díky tomu měli švýcarští letci opět mnoho na práci (který americký boys by si mohl pomyslet, že uprostřed okupované Evropy je Bf-109, který na ně nebude střílet?)


Bf-110 nad západní Evropou

Letecké jednotky vyzbrojené Bf-110 v bitvě o Británii:
2.letecká armáda
Letecký sbor II (Gent), generál letectva Bruno Lorzer
Bitevní letecká skupina 210 (Calais-Marck)

II.skupina /bitevní/, kapitán Otto Weiss
7.letka-průzkumná (Gnet)
9.letka-pozorovací (Chalons-sur-Marne)

Stíhací letecké velitelství 2, generálmajor Theodor Osterkamp
Těžká stíhací letecká eskadra 26 (Lille)
Štáb (Laval)
I.skupina (Saint Omer)
II.skupina (Abbeville)
III.skupina (Laval)

Letecký sbor V, generál letectva Robert rytíř von Greim
Průzkumná letka 4/14 (Cherbourg)-letka spadala přímo pod velitelství armády
Průzkumná letka 4/121

Letecký sbor VIII, generál letectva Wolfram
Instrukční letecká eskadra 1
Průzkumná letka 2/11 (Beray)
Průzkumná letka 1/22 (Saint-Omer)

Stíhací letecké velitelství 3
Těžká letecká armáda 2
štáb (Toussous le Noble)
I.skupina
II.skupina

5.letecká armáda
Letecký sbor X
Těžká stíhací letecká eskadra 76
-I.skupina

Bitva o Británii do 15.srpna:
Bitva o Británii je ve spojení s Bf-110 chápána jako jeho velká černá skvrna.
První Bf-110 se začaly nad zemím hrdé Británie objevovat počátkem července roku 1940. Již 6.července zmizel za nejasných okolností Bf-110 C-5 (I.(F)Ob.d.L), jež prováděl průzkum nad Aberdeenem. O dva dny později byly ztraceny další dva při pokusu napadnout britský lodní konvoj.

11.července 1940 byly ztraceny hned tři Bf-110 naráz při jedné akci. V jednom z nich zahynul dokonce synovec Hermanna Goringa. 
21.července byl britskými stíhačkami napaden průzkumný Bf-110 a stroj byl nucen nouzově přistát na britském území, kde byla osádka zajata. Bf.110 (W.Nr. 21, 5F+CM) byl Brity opraven a testován.
V průběhu 14.-15.srpna 1940 se pokusila napadnout Luftwaffe britská letiště. V průběhu těchto dnů bylo ztraceno minimálně dvacet Bf-110. Zkázu tohoto dilema potrhlo to, že byl ztracen i jednomotorový stíhač Bf-109 pokusně vybavený podtrupovým pumovým závěsníkem.

Bitva o Británii po 15.srpnu:
Největší akcí nad britskými ostrovy do té doby se určitě stala operace uskutečněná Luftwaffe během 15. až 30.srpna 1940. Během těchto dní ztratila Luftwaffe minimálně 18 letadel. Vítězství v těchto soubojích slavili převážně Poláci, jež se stali pro osádky Bf-110 postrachem nebes. Např. 30.srpna 1940 sestřelil por. Ludwik Paszkiewicz (303.peruť) letoun Bf-110 C-4.

1.září 1940 zaútočily německé stíhačky na dopravu nad ústím Temže. Během krátkých přestřelek se podařilo britským Spitfirům sestřelit dva Bf-110 C od 14./LG 1.
Stejného dne zaútočily německé stíhačky na britská letiště. Byly ztraceny další dva Bf-110. 27.září 1940 zaútočily německé letouny na britskou leteckou továrnu Parnall v Bristolu. Tento nálet končil pro německé letecké jednotky katastrofálně, když bylo ztraceno 18 letadel.

Poslední dny bitvy o Británii:
7.října 1940 zaútočily německé bombardéry He-111 na město Yeovil. Během této akce bylo ztraceno 5 Bf-110.
17.listopadu 1940 zaútočily Bf-110 od 1./ErprGr 210 na město Aldeburgh. 8.prosince byl ztracen průzkumný Bf-110 C-5 sestřelený stíhači RAF.

Po skončení bitvy o Británii byly téměř všechny jednotky vyzbrojené letadly Bf-110 stahovány z Francie na území Říše.


Podobně jako tento Messerschmitt 110 skončilo dost letadel obou stran. Září 1940, potápějící se 110 ve vodách kanálu La Manche.

Spitfire vs. Bf-110 (17 s)


Povstání v Iráku ,1941:
V květnu 1941 vzniklo v Iráku protibritské povstání. Britské jednotky zde sem přišli podle W.Churchilla jako ochránci před  německým nacismem. Jednoznačně zde ale měly britské síly chránit ropná pole a ropovod. Ovšem irácká vláda nechtěla posílení jednotek povolit a začala menší vojenské operace proti britským jednotkám (tajně doufali v pomoc Němců).
Ta skutečna přišla v podobě 9 bombardérů He-111 a 12 stíhacích Bf-110. Dne 27.Května se k nim připojilo 12 italských letadel Fiat CR 42 Falco.

Mě známé stodesítky z Iráku:
Typ letadla                       Sériové číslo               Jednotka
Bf-110  D-3                            ?                        Sonderkommando Junck (ex-4./ZG 76)   
Bf-110  D-3                            ?                        Sonderkommando Junck (ex-4./ZG 76)
Bf-110  D-3                            ?                        Sonderkommando Junck (ex-4./ZG 76)
Bf-110  D-3                           613?                   Sonderkommando Junck (ex-4./ZG 76)

Tažení na Balkáně:
V polovině roku 1941 po pádu fašistické diktatury v Jugoslávii a ukončení Jugoslávsko-německého spojenectví, se ujala vlády nová demokratická strana. Na tu Němci zareagovali rychle a započali okupaci Jugoslávie, které se nepodařilo zabránit ani při velkém odhodlání jogoslávských obránců.
Luftwaffe vyčlenila vedle jednotek vybavených letadly Bf-109, He-111 či Ju-88 a další i stroje Messerschmitt Bf-110.

V sestavě 4. Luftflotte se nacházela I./ZG 26 se základnou v jihomaďarském Szegedu. Do sestavy VIII. Fliegerkorps byla zařazena II./ZG 26, jež se zase nacházela na bulharských letištích Krajnica a Sofia-Vraždebna, jež byla zároveň i základnou průzkumných Bf-110 C-5 od 7.(F)/LG 2.
Tato letadla se od začátku účastnila akcí proti britskému, řeckému a jugoslávskému letectvu. Například na letišti Rezovnacka Kosa se pokusil Bf-110D zaútočit na letadla na zemi, když se dostal do střetu s britskými Hawker Fury.
II.ZG 26 ztratila dva Bf-110. V jednom z nich zahynul i bulharský důstojník, jež naváděl skupinu na cíl.

Pro změnu zaútočily německé Bf-110 na letiště Petrovac, kde zničily na zemi 14 jugoslávských Do-17K. Během této akce byl ztracen jeden Bf-10 sestřelený PL obranou u Skopje. Po druhém úderu Bf-110 byly zničeny kompletně všechny Do-17K.

Ráno 7.dubna zaútočily německé bombardéry s ochranou několika Bf-110 na Bělehrad. Během tohoto náletu se střetly skupiny německého a Jugoslávského letectva. Ve výšce 3000-4000 metrů se střetly s jugoslávskými Bf-109E. Byl sestřelen neudaný počet jugoslávských Bf-109 za cenu pěti Bf-110 od I./ZG 26.
Ve stejný den napadly letouny II./ZG 26 i letiště v okolí Mostaru, kde zničily dva jugoslávské bombardéry S.M.79.

7.dubna zaútočily Bf-110 na letiště Lazarevac, kde bylo zničeno 12 cvičných jugoslávských letadel. Stejného dne byl ztracen jižně od Sarajeva jeden německý Bf-110.

Během 11.-12.dubna zaútočily Bf-110 na letiště v okolí Vojdiny a druhého dne opět na podobný cíl, který se stal žněmi Bf-110.

Úspěchy 11.dubna:
-zničeny dva Bristol Blenheim
-neurčený počet Breguett XIX
-neurčený počet Bucker Bu 131

Úspěchy 12.dubna:
-17 bombardérů Bristol Blenheim
-neurčený počet Breguett XIX
-dále byly zničeny téměř všechny zbylé Hawker Hurricane
-několik cvičných letounů

Po útoku zbyly letuschopné pouze dva Blenheimy a jeden Hurricane.

14.dubna se uskutečnila akce, při níž několik Ju-52 za krytí 23 Bf-110, vysadilo na letišti Bjeljina parašutisty, kteří toto letiště obsadili. V průběhu 20.-21.dubna zaútočily Bf-110 na dvě letiště-Menidi a Eleusis-několik útoků při níž bylo zničeno kolem 18 nepřátelských letadel za ztráty 8 letadel.

26.dubna 1941 zaútočily výsadkové jednotky za krytí několika Bf-110 od ZG 26 na Korintský kanál s úkolem zabezpečit mosty vedoucí přes něj. Bf-110 zničily postavení PL dělostřelectva, což se ukázalo jako klíčové, ovšem za ztráty 1 Bf-110.


Akce nad Krétou před operací Merkur:
11.května 1941 zaútočilo pět Bf-110 na letiště Heraklion. Proti nim vzlétl Gloster Gladiator. Největším úspěchem britského pilota se stalo to, že nebyl sestřelen žádným z pěti stodesítek.

14.května byly ztraceny při útocích na letiště dva Bf-110, jež byly sestřeleny pozemní PL obranou. Jedna posádka zahynula zatímco druhá se dostala do zajetí. Bylo zničeno 5 dvouplošníků Gladiator.
Dne 16.května byl ztracen při útoku na letiště Maleme a zátoku Suda jeden bf-110, jež byl poškozen britskou stíhačkou, ovšem zadnímu střelci se podařilo útočníka sestřelit.
17.května ovšem byly při útoku britských Beaufighterů na letiště Argos tři Bf-110 a dalších 13 poškozeno. Následujícího dne byly ztraceny další dva Bf-110.

Operace Merkur-útok na Krétu
Útoku na Krétu se účastnily Bf-110 od I. a II./ZG 26, letadla průzkumné 7.(F)/LG2 a od jednotky XI. Fliegerkorpsu.

Dne 20.května byly ztraceny při akcích nad Krétou tři Bf-110 od 4./ZG 26. 21.května byl ztracen další Bf-110. Stejného dne zaútočily letouny z I./ZG 26 na britskou bitevní loď HMS Warspite, jež byla poškozena. Při tomto útoku byl ztracen stroj od Stabstaffel.


HMS Warspite

V následujících dnech útočily Bf-110 i na ostrov Malta. Během těchto akcí byl ztracen např. Bf-110 D-3, jež byl sestřelen kulomet ze záchranné lodě ML 1001. 28.května doprovázely Bf-110 (II./ZG 26 a II./ZG 76) formaci bombardérů Do-17, jež bombardovala město Heraklion. Následujícího dne byl ztracen v oblasti Suda jeden Bf-110.


Bf-110 někde v Řecku

Žádné komentáře:

Okomentovat