středa 2. června 2010

Spojenecká letadla zvláštního určení nad Hodonínskem, 16.část

Ještě než se samotné zahájení zásobování uskutečnilo, poslalo 8.března 1945 CARBONU 2.oddělení Hlavního velitelství podobně jako skupině Clay informace o plánovaných zásobovacích letech:
,,...Materiální pomoc ze Západu, která se začíná uskutečňovat, nestačí z technických důvodů na vybavení a živení velkého povstání velkého rozsahu, protože letecké akce ze Západu jsou závislé na povětrnostních poměrech. Lze je také provádět pouze v noci. Výsledky operací jsou velmi sníženy přízemními mrazíky, velkou a obtížnou orientací. Nelze proto připravit a dodat ze Západu vše, jak bylo dojednáno s Vámi. Vyzbrojte dodávkami především skupiny pro zvláštní a přípravné akce jako sabotáže apod. Akce velkého rozsahu je předvídána teprve s akcemi Rudé armády a po dodání zbraní ve větším rozsahu z Ruska. O obojím jsou se Sověty jednání v proudu a o výsledku budete včas zpraveni. Hlavní velitelství-8.3.1945.

Neklidný a nyní výbušný Bogataj, svými přáteli hodnocen jako rozvážný, klidný a veselý člověk, již několikátý měsíc čekal na větší dodávky zbraní. Rozezlen poslal 22.března 1945 do Londýna radiotelegram:
,,...Osmnáctého t. m. byl jsem opět osobně na ploše od dvanácti do tří hod. Letoun nepřijel. Čert aby to už vzal...Kdo měl zájem, aby materiál nebyl shozen. Nechci mluvit o těžkostech, stejně by se tam našel hrdina, který by řekl, že přeháním. Zdůrazňuji však, že mizí prvek utajení a důvěra. Zásobovací službu dovoluji si charakterizovat slovy mladičké, krásné, provdané Francouzky, přímo obletované krasavci: Bože jak je to těžké dostat dítě."

Zda na Spojence tento telegram zapůsobil se již nedozvíme. Skutečností zůstává, že zásobovací let pro CARBON provedli ještě v noci z 22. na 23.března 1945 stroje 148. perutě Zvláštního určení ,na plochu HŘEBEC u Hrubého Závidova, plochu OREL u ostrožské Nové Vsi provedli úspěšné shozy zbraní a neúspěšné lety na plochu MARNA u Žarošic a shoz náhradního radiomateriálu pro Bogataje.

Další pokusy uskutečnili piloti 148.perutě ještě v novi z 23. na 24.března na plochy MARNA u Žarošic, SRNEC u Bzence a ABATYŠE u Louky.Zde byly podle jejich hlášení shozy úspěšné. Stejně tak úspěšný měla podle hlášení pilotů být i noc z 24. na 25.března na plochu KNĚZ u Velehradu a dva neúspěšné byly pokusy o shoz zbraní a materiálu na plochy skupin ČETA u Šardic a ROTA u Násedlovic.

Nočním klidem z 1. na 2.dubna 1945 si poprvé nad plochami skupiny CARBON zazpívaly stroje 859. bombardovací perutě USSAF, jež úspěšně skupině CARBOn vysadily na ploše PONDĚLÍ u Popovic, celý náklad o 16 kontejnerech a 8 balících (4,9 tun).

Opět se američtí ,,boys" od 859. bombardovací perutě objevili v noci ze 4. na 5.dubna 1945 nad plochou HŘEBEC u Nového Závidova, jež ovšem byla tuto noc bez přijímací skupiny. Letoun se vrátil zpět s nákladem na domovskou základnu v Itálii. Stejná situace se opakovala i v noci z 5. na 6.dubna, kdy se letadla objevila nad plochami:
-ČTVRTEK u Bohuslavic
-MALAGA u Hluku
-NIL u Archlebova
-MARNA u Žarošic
-SOJKA u Veselí nad Moravou
-Hřebec u Nového Závidova
-SÁVA u Napajedel

Ovšem ani jedna plocha nebyla světelně označena a letouny se vrátily domů s nepořízenou. Tyto nedostatky v práci přijímacích skupin vyvolaly nespokojenost u 2.oddělení Hlavního velitelství, jež svou kritiku vyjádřilo Bogatajovi otevřeně:
,,...Nepřítomnost přijímacích sledů velmi nepříznivě působí na letce. Piloti byli až třikrát nad cílem a třebaže hledali alternativní světla, nenašli žádná..."

Stejně proběhla i operace v noci z 11. na 12.dubna a na hlavu Bogataje se sesypala ze strany Hlavního velitelství silná kritika:
,,...V noci z jedenáct dvanáct provedeny operace na Sávu, Pondělí a Žebřík, ale opět nikde nebylo vytýčeno a letci se zase vrátili s nepořízenou. Vysoké procento operací nezdařilých proto, že nebylo vytýčeno, působí u RAF velmi nepříznivě a ohrožuje provádění dodávek vůbec. Udejte nám proto jako pohotové jen ty plochy, za něž se můžete zaručit a kde mají dobré přijímací party. Naopak bude-li více zdařilých operací a též sabotážních akcí, dají nám až dvacet letounů v každé příznivé noci. Světla je třeba obraceti stále ve směru na letící letoun. Je též třeba, aby osoby provádějící vytyčení byly v tom zvláště cvičeny, nestačí jen ústní instrukce."

Ovšem jenom na vině nebyli naši lidé (přijímací skupiny), byli to i američtí piloti, jež nebyli v plnění svých úkolů 100% a záhy byla práce pilotů 859. a 885. perutě , jež startovali z letiště Rosignano u Livorna, i nad naše území, byla podrobena kritice zejména ze strany npor. pěch. Gustava Loquence, jež po tragické smrti npor. Hrubce (+11.9.1944) převzal velení Odloučené sekce zvláštní skupiny D v Itálii.

Npor. pěch. G. Loquenc ve svém hlášení z 18.března 1945 zaslanému 2.oddělení Hlavního velitelství oznamoval své zrovna ne příznivé názory na působení amerických perutí:
,,...Poněvadž polská squadrona byla odvolána do Anglie, provádí všechny operační lety anglická No 148 Squadrona. Podle soukromých informací SOE v této době nedůvěřuje výkonnosti amerických squadron No 885 a 859. Tyto prý byly nedávno přecvičeny pro noční operace tohoto druhu a jejich 100% úspěšné provádění materiálních operací je prý dosti problematické. Žádný americký letoun se ještě nevrátil z operace s nákladem zpět, podle jejich prohlášení, materiál byl shozen přesně na cíl!!! Skutečnost však prokazuje, že materiál byl shozen jinde a do nepovolaných rukou. Upozorňuji znovu, že tuto informaci jsem dostal soukromě od mjr. Klaubera a capt. Pantera, a prosím, aby podle toho bylo na tuto informaci pohlíženo. Ukáže-li se tato informace opodstatněná, nutno používat těchto squadron pouze na takové cíle, kde není možnost omylu, resp. k shazování materiálu na prostor, který je pevně v našich rukách..."

Žádné komentáře:

Okomentovat