středa 9. června 2010

Lehký tank T 18/ MS-1 (RUS/ SSSR)

Lehký tank T 18/ MS-1

T-18 Ruskijj Reno v Kubince

Když v roce 1918 končí Velká válka, rozpadá se hromada říší (Rakouská, Osmánská, Carské Rusko) a na jejich základě vznikají nové státy. Jedním z nich je i mladý Svaz sovětských socialistických republik. Ovšem jeho vznik provází občanská válka mezi Leninovými ,,rudými" revolucionáři a Bělogvardějci, na jejichž straně bojují i např. českoslovenští legionáři. V průběhu těchto střetů mění bojové stroje své majitele jako ponožky. Rudá armáda ovšem v průběhu tohoto konfliktu získává jen pár britských ,,plechovek". Díky tomu se kromě britských tanků nachází v její výzbroji jen několik nelicenčně vyrobených (napodobenin) tanků Renualt FT-17.

Počátky tanku MS-1 spadají do doby května a června roku 1926. V té době vznikl tank T-16, jež by odpovídal kritériím bojů na hlavní frontě, bráněné dvěmi divizemi do hloubky 10km. Ovšem výsledky testů nedopadly podle očekávání-stroj byl příliš pomalý, provázela ho poruchovost pohonného ústrojí a tank nebyl schopen překonat větší překážky (vodní tok, či příkopy).

Na základě těchto poznatků se přepracovává konstrukce tanku T-16. Největší rozdíly jsou v delším podvozku , kterému bylo přidáno jedno pojezdové kolo k prvnímu páru.Zároveň došlo ke změně tvaru korby a věže. Pancéřování je nýtované o síle 8-16mm.
Výzbroj T-18 je tvořena původním francouzským 37mm kanonem Hotchkiss. Jako sekundární zbraň je instalován dvojhlavňový kulomet Fedorov ráže 6,5.

U tanků vyráběných od roku 1928 ovšem dochází ve změně výzbroje:
-kanon Sjačintov PS-1 ráže 37mm
-kulomet DT ráže 7,62mm

Ke konci 20.let vzniká modernizovaná verze vzor 1930 Hlavní změnou je přidaná další nosná kladka a třístupňová převodovka je nahrazena čtyřstupňovou. Dochází k výměně pásů a hnacích kol. Je instalována i vylepšená verze motoru Mikulin (výkon 40HP).

Roku 1933 je zkoumáno, jestli by se mohl zaměnit podvozek T-18 za modernější tanku T-26, což ovšem po přestavbě prvního prototypu zcela padá. Další slepou uličkou je verze T-18M, jež vzniká modernizací starších tanků. Dochází k vložení motoru a převodovky z tanku T-38. Přestože vozidlo splňuje již požadavky, nikdy se tak již neuskuteční ve velké sérii, jelikož by se nevyplatily investice do modernizací tanku, jež bude brzy zcela nahrazen novým (T-26, T-34, atd.)

Zbylé tanky jsou většinou drženy jako výcvikové, či dochází k jejich umístění na opevněných liniích jako dělostřelecké věže. V těchto případech je kanón demontován a nahrazen dalším kulometem. Je dokázáno, že je odřezáno čelo věže a byl namontován kanon ráže 45 mm. U dalších asi 70 kusů dochází k podobné instalaci a slouží jako samohybná děla.

Nejznámějšího (a snad asi i jediného) bojového nasazení se dočkal během čínské občanské války u východočínské železnice v roce 1929, v níž se částečně angažovala i Rudá armáda.

Celkově bylo vyrobeno přibližně 900 kusů tohoto tanku.

Technická data:
Hmotnost:5,2-5,5 tuny
Výzbroj:Kanón 37mm, kulomet 7,62mm
osádka: 2 muži
Motor: spalovací čtyřválec
Max. rychlost:17km/hod.
Max. dojezd: 60km





Zdroje:
Technický atlas ABC, 70.léta
palba.cz
Wikipedie

Žádné komentáře:

Okomentovat