První pokus o dodání zbraní pro CARBOn vzdušnou cestou se uskutečnil 21.prosince 1944, ovšem byl neúspěšný. Letoun Halifax A Mk.II od 148. perutě zvláštního určení (volací znamení FS-Q) pilotovaný S/Ldr R.G.Priorem, se musel po vzletu uskutečněném v 16.43hod. vrátit zpět s nepořízenou kvůli nepříznivému počasí. Letoun v pořádku dosedl na mateřskou půdu po několika hodinovém letu v 00.27 hod.
Výsledek této operace byl oznámen i Bogatajovi:
,,Operace s materiálem, avisovaná Vám dne 21.prosince heslem Carbon dvě a dvě nebyla provedena. Letoun se vrátil pro námrazu..."
I přes tento neúspěch se 2.oddělení Hlavního velitelství nevzdalo dalších dodávek a plánovalo, kdy bude možný další vzlet s nákladem pro Bogataje. Návrh nové operace Carbon-Clay byl 24.ledna 1945 předložen ke schválení. Cílem této operace bylo dodat tolik žádaný spojovací materiál CARBONEM, od něhož si velení slibovalo: ,,...získáme tím žádoucí druhé spojení s jižní Moravou."
CARBONU měl být dodán i další náhradní a spojovací materiál pro navázání spojení s CLAY a další podpůrné zařízení pro vnitřní spojení. Tento požadavek byl později z vyšších míst zrušen.
Jako plocha pro shoz bylo určeno místo vzdálené asi 1km jihozápadně od kostela v Uherském Ostrohu. Stejně jako u ostatních operací měl být i tento letoun naveden k místu shozu radiomajákem EUREKA Bogatajovi skupiny, jež se mu podařilo po jeho vysazení zachránit a měl letounu ze země vyslat signál v podobě znaku ,,CA".
Skupině CARBON měl letoun shodit dvě normální spojovací soupravy pro spojení s Londýnem, krystaly do vysílaček, dva radiopřijímače RM13 s krystaly pro vnitřní spojení, 100kg plastické trhavina, příslušenství k trhavinám jako rozbušky apod., výzbroj a munici k daným zbraním. Celý náklad měl být shozen najednou v pěti nákladních zásobnících.
Žádné komentáře:
Okomentovat