Vývoj vozidla
Roku 1923 vznikl na základě armádního rozhodnutí nový obrněný automobil pro československou armádu. Nesl tovární označení PA-II, v československé armádě známý pod označením Obrněný automobil vzor 23. Prvné sériové kusy byly hotovy v létě 1924. Po zkouškách, které následovaly a úpravách, které si tyto zkoušky vyžádaly, převzala československá armády první kusy v listopadu 1925.
Československá armáda a četnictvo
Obrněné automobily vz.23 se ukázaly ovšem jako zcela nevyhovující. A to z důvodů slabého pancéřování a nemohly vést boj s nepřátelskými obrněnými vozy. Československá armáda další vozidla proto neobjednala a již převzatých strojů se snažila zbavit. Proto byla vozidla předána četnictvu (označení vozidel NIX58 - NIX 69), v roce 1927 byly tři kusy prodány vídeňské policii a zyblých devět kusů přeznačeno (13267-13275 - 9ks). Jako náhrada za tři kusy dodané vídeňské policii měla firma Škoda dodat armádě tři kusy novějších OA vz.27.
Vozidla, které československá armáda obdržela, se aktivně až do roku 1937 účastnila různých přehlídek, poté byla předána českému četnictvu. Želvy byly u policejních úřadů v Moravské Ostravě, Liberci a Mostě, každý úřad tak disponoval po třech kusech. Během mobilisace měla vozidla působit ve prospěch četnictva a jednotek SOS, po okupaci 15.března 1939 byly zabaveny a předány německé branné moci (Wehrmacht). Údajně jedna z želv byla u divize Deutschland a zůčastnila se i operace Barbarossa.
Údaje platné během služby v armádě RČS
Posádka: 4 muži
Výzbroj: 4 kulomety
Nábojů: 6250 kusů
Počet ve výzbroji Čs. armády: 9 ks.
Cena bez výzbroje: 680 000 Kč (627 159kč - portalvojna.cz)
Československý armádní stroj vz.23
Obrněné automobily v Rakousku
Stroje předané vídeňské policii měly rovněž poměrně zajímavou historii. Roku 1934 se účastnily potlačení nacistického puče, při kterém byl dokonce zavražděn rakouský kancléř. Poté sloužily v několika dalších jednotkách rakouské policie. Dvě vozidla byla začleněna do rakousko-chorvatské 16. policejní obrněné roty a byly používány v rámci pořádkové policie v chorvatské Somobore. Před koncem války v dubnu roku 1945 byly stroje pravděpodobně znehodnoceny a opuštěny svými osádkami.
Rakouský stroj, zde na fotce během potlačení pokusu o puč, 1934
Konec stroje, zde OA vz.23 zničen na konci války
Technické údaje
Motor:
čtyřtakt, čtyřválec - válce ve dvou blocích
70 HP při 1400 ot/min
vrtání - 135 mm
zdvih - 170 mm
objem válců - 9,7 l
karburátor Zenith T.D. , zapalován Bosch
do dalších podrobností se nebudu pouštět,
řazení - čtyři rychlosti vpřed a to samé vzad.
Rychlost vozidla při 1400 otáčkách za minutu:
I. stupeň - 10,5 km/h
II. stupeň - 17,5
III. stupeň - 30,5
IV. stupeň - 40
Základní číselné údaje o vozidle:
délka vozidla - 6000 mm
šířka vozidla - 2160 mm
výška vozidla - 2600 mm
rozchod kol - 1680 mm
rozvor náprav - 3800 mm
nejmenší otočný rádius - 9000 mm
váha vozidla - 7360 kg
nejvyšší rychlost - 70 km/h
spotřeba benzínu na 100 km - 42 kg
spotřeba oleje na 100 km - 3 kg
akční rádius - 250 km
stoupavost na tvrdé silnici - 20,6 stupně
stoupavost na špatné cestě v terénu - 11,5 stupně
množství vody v motoru a chladiči a potrubí - 98 l
obsah benzínové nádrže - hlavní - 145 l
obsah benzínové nádrže záložní - 28,5 l
Žádné komentáře:
Okomentovat