Během bojů ukořistily jednotlivé strany nepřátelskou techniku, kterou chtělo otestovat a vyvinout dokonalejší protizbraň. U německé strany to byla známá zkušební jednotka Zirkus Rosarius, ke které se dostaly snad všechny spojenecké letounu, účastnící se bombardovací kampaně nad Evropou - americké létající pevnosti B-17, B-24, stíhací P-39, P-51, P-38, P-47, britské Hawker Typhoon, Spitfire, Mosquito, Short Stirling.
Podobná jednotka byla i u britské Royal Air Force, která testovala převážně německou kořistní techniku, ale objevil se u ní i jeden italský CR.42.
Focke-Wulf Fw 190 a Junkers Ju 88 u 1426.perutě (1945)
Peruť vznikla v listopadu 1941 v britském Duxfordu z malé skupinky pilotů, původně sloužících u 41.perutě RAF. Kořistní letadla se k jednotce dostávala různými způsoby, kdy byly stroje ukořistěny postupujícími pozemními jednotkami, nouzová přistání, či přímé přelety německých pilotů k nepříteli. Tato letadla byla následně předána k jednotce ,,The air fighting development unit", což byla testovací a výzkumná jednotka RAF, která zkoumala taktiku nepřítele a věnovala se ukořistěním jeho strojů. Zde rovněž probíhalo testování kořistních letounů. Během testů došlo i k několika nehodám, v podobě srážek během cvičných soubojů, zbylá letadla byla po ukončení testů předávána do USA. Poškozená letdla většinou byla rozebrána an náhradní díly pro další stroje toho typu u jednotky.
Roku 1943 je jednotka přemístěna na základnu RAF Collyweston, kde byla 17.ledna 1945 ukončena její činnost, přičemž definitivně byla zrušena v prosinci roku 1945.
Přehled letadel, kterými jednotka disponovala v letech 1941-45:
*přehled může být neúplný
Messerschmitt Bf-109
E-3 1304 Bílá 1 AE479 - 22.11.1939 ukořistěn francouzskými jednotkami, předán RAF 2.5.1940 - v dubnu 1942 předán do USA
E-4 4101 Černá 12" DG200 - 27.listopadu 1940 německý pilot Wolfgang Teumer (z JG 51 ) nouzově přistál na britském pobřeží. Roku 1942 prodělal testy na výkon vrtule.
F-2 12764 <<+ ES906 - Původně z I. / JG 26 , pilotovaný Gruppenkommandeur Rolf Pinger nouzově přistál u Doveru 10.července 1941 po souboji, Opraven v RAE, hodnoce v AFDU a 20.října 1941 ztracen při havárii
F-4 / B 7232 Bílá 11 NN644 - 20.května 1942 poškozen při útoku na námořní konvoj, nouzově přistál u Beachy Head, používán do konce války
G-2/Trop 10639 Černá 6 RN288 - Původně z 8 /. JG 27, nalezen v listopadu 1942 u Tobruku. Do konce roku testován, poté muzejní kus
G-6/U2 412951 Bílá 16 TP814 - Poručík Horst Prenzel, Staffelkapitän 1. / JG 301, přisrál nouzově u Manstonu 21.července 1944 po pokusu o výpad do invazního prostoru. 23.listopadu 1944 odepsán pro nehodu
G-6 (trop.) ? VX101 - nalezen na Blízkém východě roku 1943. Odepsaný po nouzovém přistání na ostrově Thorney 19.května 1944
Focke-Wulf Fw-190
A-3 135313 MP499 - Oblt. Armin Faber, Gruppe adjutant III. / JG 2 "Richthofen" 23.července 1942 omylem přistál na britském letišti po sestřelu Spitfiru a ztrátě orientace. 18.září 1943 byl letoun odepsán
A-5/U8 2596 Bílá 6 PN999 - Původně I. / SKG 10, pilotovaný Uffz. Ohne Werner, 20.června 1943 omylem přistál na britském letišti Manston
A-4/U8 7155 PE882 - Původně z II. / SKG 10, pilotovaný Uzz. Otto Bechtolder, 16.dubna 1943 po ztrátě orientace přistál na britském letišti West Malling
A-4/U8 5843 Rudá 9 PM679 - Původně 2./SKG 10, pilotovaný Uffz. Heinz Ehrhardt, omylem přistál u Kentu dne 20.května 1943. Poslední let byl červen 1944 pro poruchu motoru, použití jako nouzových součátek pro stroje PE882 a PN999.
Junkers Ju-88
A-4 4D + DL EE205 - Původně 3./KG 30, přistál omylem v RAF Lulsgate Bottom, po nočním náletu na Birkenhead z 23. na 24.červenec 1941
A-5 6073 M2 + MK HM509 - Původně KuFlGr.106, omylem přistál u RAF Chivenor, 26 listopadu 1941, 19.5.1944 poškozen, opraven
G-1 712273 4R + UR TP190 - Původně III. / NJG 2, pilotovaný Obgfr. Maekle, stroj byl vabven SN-2 radar FuG 220, naváděcím zařízením FuG 227 "Flensburg " a FuG 350 "Naxos", 13.července 1944 nouzově přistál na britském území, vyřazen v září 1945
R-1 360043 D5 + EV PJ876 - Původně 10. / NJG 3, dezerce posádky 9.5.1943
S-1 140604 RF + MT TS472 - ukořistěn u Vélizy-Villacoublay, poblíž Paříže v září 1944
Jiné typy letadel u perutě
Bf 110 C-4 2177 5F-CM AX772 - poškozen stíhači RAf během průzkumné mise 21.7.1940, vyřazen v roce 1947
CR.42 MM5701 13-95 BT474 - nouzové přistání na pláži u Orford Ness kvůli poruše motoru, 11.listopadu 1940
He 111 H-1 6853 1H + EN AW177 - Původně od II. /KG 26 - havaroval 10.11.1943 již jako stroj 1426.perutě, Pilot byl F / O Barr a šest dalších zahynulo, 4 zranění
Hs 129 B-1 0297 NF756 - Původně od I. / SG 2, ukořistěn v severní Africe, 7.7.1943 předán v rozebraném stavu 1426.peruti, vyřazen v srpnu 1947
Me 410 A-3 10259 F6 + OK TF209 - Původně od 2.(F)/ 122, ukořistěn po nouzovém přistání Monte Corvino , Itálie po ztrátě orientace posádky, používán do léta 1946
Dále jednotka obdržela britské stroje, určené převážně ke spojovacím letům:
-Avro Anson Mk.I (N9882)
-Airspeed Oxford Mk.II (V3781)
-General aircraft Monospar ST-25 (K8308)
Video s Bf-110 od jednotky 1426.peruť:
http://wn.com/No_1426_Flight_RAF
V dnešní době je možné spatřit čtyři letadla používána 1426.perutí:
-Bf 109 E-3 AE479
-Bf 109 G2 RN228 ("Černá 6")
-Fiat CR42 BT474
-Ju 88R-1 PJ876
Zdroje:
Wikipedie.org
enotes.com
wn.com
Žádné komentáře:
Okomentovat