Jako první použili Miláňané malé papírové montgolfiéry pro přepravu zásob a k dopravě letáků a výzev do okolí obleženého města. Systém byl takový, že na neřízených balónech byly zavěšeny balíčky s tiskovinami a napojeny na doutnákovou šňůru. Délka byla volena podle času, kolik balónu trvá urazit do cílového prostoru.
Roku 1849 dokonce dosáhli Rakušané prvenství s bombardováním ze vzduchu. Stalo se tak poté, co dokázali před Benátkami využít svých zkušeností s balóny z předchozího roku. Jelikož rakouské dělostřelectvo nemělo možnost odstřelovat centrum města, došlo k návrhu Franze von Uchatiuse, aby byla nad město poslána stovka balónů, z nichž by každé nesl třicetiliberní granát s načasovaným doutnákem. Ovšem balóny se dostaly do vyšší výšky, než bylo zamýšleno a tak se dárek pro Benátky sesypal na rakouskou pěchotu. Na Benátky dopadla jediná bomba - na náměstí sv. Petra.
Franze von Uchatius došel s dalším nápadem. Vytvořil soustavu několika balónů. První, upoutaný přímo k zemi, nesl v koši dva letce. Od nich by vedlo doutnákové lano, jež by směřovalo k dalšímu balónu a to s pumou. Aby se ,,bombardovací" balón nevracel pomocí lanka zpět, bylo rozhodnuto o nesení několika pomocnými balóny ve vodorovné poloze. Celkově byla teoreticky tato soustava poměrně dobře promyšlená, v praxy byla příliš těžkopádná pro možné nasazení.
V k.uk. armádě:
Je nepochybné, že předpověď počasí je nezbytná pro všechny letecké nebo pozemní operace - a na technické úrovni v 1. světové válce mnohem více než dnes! Přesná předpověď počasí byla nezbytná pro vedení bojových operací a bylo nutné jeho trvalé sledování, tzv. Stabile Feld-Wetter-Stationen.
Čtyři Feld-Wetter-Zentralen se nacházely v Lemberg, Budapešť, Udine a Trient (s pobočkou v Bozen), meteorologické pozorování armádou v této oblasti bylo organizováno ve Stabile Feld-Wetter-Stationen (statické meteorologická stanice) a mobilních Feld-Wetter-Stationen. Všechny tyto stanice byly pod velením nižších důstojníků nebo rovno technické vojenské úředníky, někdy důstojníka aspirantů, zda mají nějaké konkrétní kvalifikace z jejich povolání nebo občanské výchovy.
Od začátku války se balóny používaly jako stanoviště řízení dělostřelecké palby a průzkum nepřítelova zázemí. Na začátku konfliktu podléhaly tyto jednotky pod velení dělostřelectva, později, zřejmě roku 1917, vytvořily vlastní část armády.
Balónové jednotky se dělily na dvě skupiny a to Bespannte Ballonkompanien (složitelné BK) a Automobilisierte Ballonkompanien (BK přesunutelné pomocí auta).
Tabulkový stav Bespannte Ballonkompanien
-1 velitel
-6 důstojníků
-137 poddůstojníků a mužů
-82 koní a 31 koňských povozů
Tabulkový stav Automobilisierte Ballonkompanien
-6 důstojníků
-128 poddůstojníků a mužů
-28 koní a 6 koňských povozů
Přehled jednotek:
Číslo | Umístění |
BK 1 | HG Boroevic - VII.Korps na Baldizza u Ghirano |
BK 2 | HG Boroevic - IV.Korps na Colfrancui u Oderzo |
BK 3 | Kisa - VII.Korps - 24.ID |
BK 4 | 6.AK na Vittorio |
BK 5 | 6.AK - XXIV.Korps v Campo, Longo |
BK 6 | Kisa - XXIII.Korps na Casa Braida u Ceggia |
BK 7 | 6.AK - II.Korps na Costa u Refrotoli |
BK 8 | Kisa - XXIII.Korps Sincielli na jihu Boccafossa |
BK 9 | 4.AK - XII.Korps |
BK 10 | Kisa - XVI.Korps Cesconi na severozápad Oderzo |
BK 11 | Kisa - VII.Korps na Cavallier u Motta |
BK 12 | HG Kövess - 74.FA-brigáda na Radautz u Hadikfalva |
BK 13 | Kisa - VII.Korps na Vascellari u Ghirano |
BK 14 | Kisa - XXIII.Korps na Ripa Zancana východ Ceggia |
BK 15 | Kisa - XVI.Korps na Fontenelette |
BK 16 | Kisa - 33.ID na Visna |
BK 17 | 6.AK - II.Korps na Premaor |
BK 18 | Kisa na Istrago u Spilimbergo |
BK 19 | HG Boroevic |
BK 20 | 6.AK - XXIV.Korps na Collalbriga |
BK 21 | 6.AK - XXIV.Korps na Ogliano |
BK 22 | 6.AK - XXIV.Korps na endian |
BK 23 | HG Boroevic |
BK 24 | Kisa - 64.HonvID na Oderzo-Colfrancui |
BK 25 | 6.AK - XXIV.Korps - 17.ID na Ramera |
BK 26 | Kisa - XVI.Korps severozápadně od Vazzola |
BK 27 | Kisa - IV.Korps na Sgadolerie u Oderzo |
Jednotky rezervních balónů:
Jméno | Umístění |
Ergänzungszug 1 | Kisa - BK 25 na Ramera |
Ergänzungszug 2 | Kisa - BK 2 v Oderzo |
Ergänzungszug 3 | Kisa - BK 15 v Fontenelette |
Ergänzungszug 4 | Kisa - BK 1 na Ghirano |
Žádné komentáře:
Okomentovat