středa 8. prosince 2010

Spojenecké nálety na plzeňskou Škodovku v letech 1940-1945, část 3.

První bomby pro Škodovku, rok 1940
Český vzdušný prostor byl v prvních měsících války pro britské letectvo na pokraji zájmu, nejen, že měli dost práce se samotným německým územím, ale v té době se většinou jednalo o hranici doletu britských bombardérů. Prostě si v této době nemohli dovolit létat takto hluboko nad německé území. I přesto dopadlo na české území několik bomb z britských bombardérů, i když se jednalo pouze o chyby v navigaci. Cíl vzdálený 1200 km od britských základen v Británii, byl přece jenom trochu daleko.

Ovšem i tak začaly dopadat na české území britské bomby, i když se jednalo o chyby v navigaci či pouze omyl v rozpoznání cílů. V noci ze 17. na 18.srpna 1940 dopadly 02.30hod. ráno spadlo na Aš z jednoho britského osamnělého letounu osm pum. Ty poškodily hrdlo nádrží a na několik hodin přerušily dopravu na železnici do Chebu a Selbu. Tři zranění lidé se tedy oficiálně stali prvními obětmi letecké války nad českým územím.

Další navigační chyba britského letounu, jež se udála ze 16. na 17.říjen 1940, se udála nad Chebem, kam dopadlo všech osm bomb. Zde poškodily místní kasárna a několik obytných budov v okolí kasárna. Budovy byly natolik poškozené, že musely býti později zbourány. Oběti války - jedna žena a osm německých vojáků.


Hlavní tíhu prvních let války nad českým územím nesly dvoumotorové Whitley


Ovšem v tu dobu si už prosbami vyžádala československá exilová vláda v Londýně bombardování. Akce se měla uskutečnit již brzy. Provedením náletu na Škodovku byla pověřena 4.skupina Bombardovacích letectva, jež měla své základny v hrabství Yorkshire. Výběr této letky nebyl náhodný - disponovala jak nejlepším výcvikem letu v noci, tak dálkovými letouny Armstrong-Whithwort Whitley, jedinými letouny, jež byly schopny uletět cestu tam a zpět bez přídavných nádrží.

Ovšem nálet musel býti odložen pro špatné počasí na noc z 20. na 21.října 1940. Úkol měla provést58. bombardovací peruť se svými letouny Armstrong-Whithwort Whitley Mk.V. V té noci vzlétlo z britských základen celkem 139 britských bombardovacích letadel Blenheim, Hampden, Wellington a Whitley proti několika různým cílům v Německu, Itálii a okupovaném území. Nad Škodovku mířilo 11 letadel Whitley, kompletní 58. peruť RAF. ,,Noční" vycházka měla trvat 11 hodin.

Všechna letadla vzlétla mezi 18.00 až 19.10 hod. Během cesty se musely vrátit dva Whitleye pro různé poruchy. Zbylých devět letadel pokračovalo dále nad srdce západních Čech - Plzeň. Po pěti hodinách letu se dostali nad cílovou zónu, ovšem zde nalezly osádky letadel silnou oblačnost (7/10). Pokud by se jednalo o německé říšské území, bombardovaly by osádky naslepo, ovšem nyní zněl rozkaz, aby posádky nebombardovaly naslepo pro ušetření českých životů. Ani po mírném sestupu, jež nic nepřinesl, vyhodily posádky tři svazky propagačních letáků, a obrátily své letouny domů, přičemž bombardovaly náhradní cíle v Německu. Těchto zbylých devět letadel přistálo na domovské základně bez úhony v rozmezí od 03.50 do 6.10 hod.

Žádné komentáře:

Okomentovat