V roce 1905 se tento sen stal skutečností, když se 16.března 1905 představil veřejnosti na Automobilové výstavě a přehlídce ve Vídni. Postavila ho firma Daimler a byl pojmenovaný „Austro-Daimler Panzerkraftwagen.“
Technický popis
Ve velké plně otočné veži byl osazený výzbrojí, většinou rozdílnou:-kulometem a dělem malé ráže
-dva kulomety
Věž se zkoušela ve dvou variantách jako uzavřená či jako polootevřená. V druhém případě se výrobce pravděpodobně snažil vařešit odvod spalín vznikajících během střelby ze zbraní a snad i celkovou hmotnost vozidla.
Posádku tvořili čtyři muži. Automobil disponoval čtyř valcovým motorem Daimler o objemu 4,4l s výkonem 35 koní. Stroj jako první na světě disponoval pohonem na všechny čtyři kola. Při své váze kolem 2 tun dokázala dosáhnout na zpevněném podloží rychlosti až 50km/h. Ovšem jeho průchodnsot terénem byla rakouským velením shledána jako nedostatečná.
Představování stroje arcivévodovi Ferdinandovi d´Este
Historie aneb nekrolog vozidla
Automobil se roku 1906 zúčastnil cisářských manévrů, řidičem se stal gróf Schönfeldt. Velení ovšem neoslnil a vysloužil si přezdívku ,,rakev" či ,,pojízdná rakev" Traduje se, že díky hlučnému chodu splašil koňský povoz stařičkého cisaře Františka Jozefa I. To mělo za následek jeho nepřijmutí armádou. Firma se pokusila nabídnout stroj i německé armádě, ovšem i zde nepochodila. Přesto bylo vozidlo během celosvětového krvavého konfliktu použito i bojově na to na širých pláních východní fronty.
Tovární fotografie vozidla z přelomu let 1905/06
zdroje: panzernet.net, valka.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat