Předpokládaná podoba
Současně s projektem 10TP se začalo pracovat v letech
1936 - 1937 i na projektu jeho těžšího protějšku - tanku 14TP. U stroje 14TP se
inženýři a projektanti zbavili složitého řízení zadních kol, přidali posilovač
řízení u předních kol a přidání dalšího páru pojezdových kol. Rovněž zde byla
zavržena varianta kolo-pásového tanku a nový stroj měl býti čistě pásový.
Návrh tanku byl hotov začátkem roku 1938, ihned byly
zahájeny práce na stavbě prototypu a do konce roku se podařilo prototyp
zkompletovat z více než 60%. Zkompletování prototypu bylo plánováno na březen
1939, ale práce byly zastaveny pro nevhodný motor. Motor použitý u 10TP byl pro
nový stroj příliš slabý a nové motory o výkonu 300 - 400 hp polské konstrukce
byly teprve ve vývoji.
Jediný vhodný motor v Evropě byl Maybach HL108 o výkonu
300hp, problémem ovšem bylo, že se jednalo o motor německé výroby a politická
situace ke koupi tohoto motoru nebyla vhodná.
Sice zde byla možnost koupě 10 motorů prostřednictvím
Švédska v roce 1937, ovšem za tehdejší cenu si je Poláci nemohli dovolit a
navíc by nedokázali všechny motory upotřebit.
Další informace o tomto stroji jsou dá se říci neznámé.
Nedochovala se žádná výrobní dokumentace ani fotografie prototypu a všechny
vyobrazení tanku (včetně vyobrazení níže) jsou německé nákresy, které vznikly
podle polské projektové dokumentace a společných bodů v podvozku s typem
Christie M1928 a Christie M1931.
Technické údaje:
Hmotnost:14 t
Posádka: 4
Výzbroj:
1 kanón ráže 37mm Bofors wz.36
2 kulomety CKM wz. 30 (jeden spřažený s kanónem)
Zřejmě se diskutovalo i o použití kanónu ráže 47 mm
Pancéřování:
Válcované plechy o síle
50 mm v čelních partiích
35 mm boky
10 mm podvozek, horní pancíř
Pohon:
12 válcový motor Maybach o výkonu 219 kW a 2.800 obr / min,
Rychlost: 21,4 km / hod
Zdroje:
wwiivehicles.com
en.wikipedia.org
wpk.p.lodz.pl
derela.republika.pl
forum.valka.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat