Nový polský projekt měl pro roky 1936 - 1942 vyřešit
polský problém všestranně použitelného tanku. Opět ve společnosti BBT Br. Panc
se ujmuli tohoto úkolu. Již na konci 20.let, přesněji v roce 1928 si Poláci
všimli nového amerického tanku Christie M1928. Proto armáda poslala kapitána
Rucińskiho do Spojených států, aby zde získal plány, licenci a minimálně jeden
postavený stroj. K tomu ovšem nikdy nedošlo, jelikož John Walter Christie,
konstruktér tanku se bál, že Poláci za licenci platit nebudou a naopak tank
můžou ještě okopírovat.
Proto začali polští inženýři pracovat koncem roku 1930 na
vlastních návrzích se známými technickými údaji amerického vzoru, přesněji
podle dvou amerických modelů - Christie M1928 a Christie M1931. Většina
,,známých technických údajů" byla složena z poznámek a náčrtků kapitána
Rucińskiho, reklamních letáků a již několika málo známých fotek amerického
vzoru. Roku 1932 již byly připraveny základní konstrukční výpočty a nákresy,
ovšem projekt byl pozastaven, jelikož se podařilo získat z Velké Británie lehký
tank Vickers Mark E. Ten se stal základem pro lehký tank 7TP, jemuž byla dána
veškerá priorita.
Navíc roku 1934 byla zahájena likvidace
Vojensko-výzkumného ústavu, takže pod dohledem komise byly zničeny i
dokumentace, získaná v rámci licence. Likvidaci přežilo pouze několik ručně
psaných poznámek a kreseb. Z tohoto ,,nic" byl 10.března 1935 zahájen
projekt s názvem 10TP pod velením majora Rudolfa Gundlacha. Výzkumný tým se
skládal z inženýrů Jana Łapuszewski , Stefana Ołdakowski , Mieczysława
Staszewski , Kazimierza Hejnowicze a procesního inženýra Jerzyho Napiórkowski.
Přestože ještě v průběhu roku 1936 probíhala výroba
prototypu, bylo vozidlo již navrženo do plánů na výstavbu tankového vojska.
Celkem se počítalo, že budou vybudovány
celkem 4 tankové prapory po 16 kusech tohoto tanku. Jednalo se o koncept
tankových jednotek polské armády, jež měl platit pro roku 1936-1942. Tankové
prapory měly podléhat pod dvě speciálně pro tento účel vytvořené motorizované
jízdní brigády.
V roce 1937 začala montáž prvního prototypu v oblasti
státních strojírenských podniků ( PZInż.), přesněji v továrně Ursus u Varšavy.
Práce podléhali pod velení kapitána Kazimierze Grünera. Kompletace prototypu
skončila v červenci 1938. Celková doba výroby prototypu byla prodloužena tím,
že již dříve bylo rozhodnuto o použití zahraničních dílů, jako třeba motor s
větším výkonem.
Technické údaje:
Tank 10TP tank měl široký trup, jež umožnil, aby dva
členové posádky seděli vedle sebe (řidič a střelec z kulometu) a prostornou
dvoučlennou věž. Řešení problému jízdy na kolech nebo na pásech bylo kompletně
zpracováno podle amerického vzoru, nicméně polští konstruktéři vyvinuli nové,
větší pásy, hnací řetězová kola a způsob spojení pásů s koly. Řízení pomocí
hydraulických mechanismů bylo celkově moderním řešením, jelikož umožňovalo
otočení a změnu směru jízdy stroje přímo na místě v libovolné rychlosti.
Spojka a převodovka - suchá lamelová hlavní spojka s
mechanickou převodovkou, stupně rychlosti - 4 stupně vpřed, 1 zpátečka.
Hydraulicky ovládané boční spojky s bubnovými brzdami,
mechanické koncové převody přenášející sílu pro pohon ozubených kol a poslední
dvojice kol pro silniční provoz. Převodovka pohánějící zadní kola umístěna
uvnitř své houpací paže.
Podvozek - 4 párů velkých dvoulůžkových roadwheels s
gumovými okraji, odpružené nezávisle na houpací ruce a vertikální spirálové
pružiny s nastavení tuhosti (pružiny na předním párem kol byly vodorovně).
Hnací ozubené kolo je v zadní části, vloženém v přední části. Přední pár
roadwheels byla řiditelná, na otočných nápravách. Druhá dvojice kol hydraulicky
zvednutím za řízení bez stopy. Single-pin, single-kovové ozubené dráhy, každý z
65-67 odkazy, link šířka cca. 350 mm, rozteč cca. 170 mm, délka stopy na zemi
cca. 334 cm, stopa cca. 224 cm. Když sesedl, byly stopy dát na blatníky a pevné
s pruhy.
Elektrická instalace - generátor 300 W, baterie 120 Ah. A
plánované komunikační prostředky byly N2C rádio věžového výklenku a telefon.
Měrný tlak 0,47
kg / cm ² (na dráze)
Max. příkrost 37
°
Převýšení příkopu
220cm
Hloubka brodění
100cm
Pohon tanku obstarával 12 válcový americký motor La
France o výkonu 210 - 240 HP.
Objem nádrží 130
l
Rychlostní řazení - 5 stupňová převodovka
Dojezd:
silnice: 210 km
terén: 130 km
Rychlost
50-75km/h
Specifikace:
Hmotnost 12,8 t
Délka 5,4 m
Šířka
2,55 m
Výška 2,2 m
Posádka 4
Pancéřování:
Pancéřování bylo z válcovaných pancéřových plátů
svařovaných k sobě.
Trup: čelo, boky, zadní část: 20 mm
Podvozek a střecha trupu:
8 mm
Věžička - čelo a boky: 16 mm
Výzbroj:
1x kanón ráže 37 mm Bofors wz. 36
Kadence 12 ran
za minutu
Úsťová rychlost
800-870 m / s
Účinný dosah
4000 m
Maximální dosah
6500 m
Munice: předpokládáno 80 nábojů
2x kulomety ráže 7.92 mm CKM wz.30
Kadence 500 ran
/ min
Úsťová rychlost
845 m / s
Použitá munice 7.92 × 57 mm Mauser
Munice: předpokládáno 84500 nábojů (338 pásů po 250
nábojích)
Testy a konec projektu 10TP:
Tank vyjel na svou první trasu do terénu až 16.srpna
1938, řidičem byl vojenský specialista seržant Polinarek pod osobním dohledem
náčelníka zkušebního a experimentálního odboru předsednictva technické studie
na obrněnou techniku (Biuro badan Technicznych Broni Pancernych BBT Br.Panc.)
Kapitána Leona Czekalskiho. Testy byly
drženy co nejvíce v tajnosti, jelikož se polská armáda obávala výzkumné
činnosti německého Abwehru. V průběhu testovací jízdy se došlo k závěru, že pro
velkou fyzickou námahu při řízení je stroj vhodný pro jízdu jen po pevných
podložích.
Kapitán Leon Czekalski z BBT Br.Panc hlásil:
,,... Tank odjel z oblasti WD v 09:25 hod. a dorazil do
Pomiechówek ve třináct hodin, takže ujel 57,3 km za 2 hodiny a 20 minut ...
Následující průměrná rychlost - bylo dosaženo: tvrzená silnice - 34,5 km / h ,
polní cesta - 20,6 km / h ...
Tank je vynikající řídit na prašných cestách, přejíždí
jakýkoli oblouk s lehkostí ... v krajině s nerovnostmi či krátery věřím, že
nabídne dobré vlastnosti ke střelbě. Přední blatníky jsou příliš krátké, prach
nepohlcují a ten jde přímo před průzor řidiči ... Rovněž prach a písek se až
moc usazuje v převodovce ... tank do strmého kopce (cca 35 ° - 40 °) jede bez
zachytnutí podvozku o převis, v případě brodění vodou není problém projeti
vodou nad úroveň podvozku ... Na cestě zpět se (tank) dostal do hlubokého
příkopu u silnice v Lomianki (asi 2 m hluboká), s uřezaným stromem poblíž
silnice ... Tank vyjel z příkopu na zpátečku bez problémů ... Důvodem sjetí do
příkopu bylo dočasné selhání brzd ...
Poznámky: výsledek první testu na silnici ve vzdálenosti
trasy 111 km byl uspokojivý, pokud jde o rychlost a překonání terénních
nerovností."
Přesto pro velké mechanické závady (převodovka, selhání
brzd) je stroj odstaven, teprve 30.září téhož roku je přesunut do výzkumných
dílen, kde byly provedeny konstrukční změny. Dne 16. ledna 1939 je stroj
testován pod dohledem svého hlavního návrháře během zkušební jízdy do blízkých
Łowicz. Poté během 22. až 25.dubna 1939 stroj ujel v rámci testovacích jízd
celkem 610 km. Do tohoto data stroj již ujel celkem 2000 km.
Poté byl stroj opět odeslán do výzkumných dílen, kde
zkontrolovali jeho technické opotřebení. Motor a podvozek byly kompletně
rozebrány a zkoumány úrovně jejich poškození a opotřebení a dělány návrhy možné
příčiny poruch a jejich odstranění. V průběhu těchto testů někteří inženýři
konstatovali, že stroj měl býti čistě pásový, jelikož přizpůsobení stroje pro
jízdu na kolech i pásech bylo až příliš složité a přidávalo stroji a hmotnosti.
Rozdíl v této hmotnosti by bylo možné vykompenzovat zesílením pancéřování či
výměnou za výkonnější hlavní zbraň.
Sériové výrobě, jež by zcela určitě po odstranění
technických problémů následovala, zabránila německá invaze v září 1939.
Maskovací zbarvení:
Prototyp byl nastříkán standardním polským kamuflážním
schématem složeným ze tří barev:
pískovou žlutou a tmavě hnědou přes hnědo zelené podkladové základní
zbarvení. Barevné plochy byly
přestříkané, s měkkými přechody, tvary byly převážně horizontální. Interiér byl
malován v písku.
Zdroje:
wwiivehicles.com
en.wikipedia.org
wpk.p.lodz.pl
derela.republika.pl
forum.valka.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat