úterý 3. dubna 2012

Rodolphe Ghisian Charles De Hemricourt De Grunne (BEL)



*18.11. 1911
+21.5. 1941

Potomek belgické šlechtické rodiny, narozen 18.listopadu 1911 v hlavním městě Belgie - Bruselu, v Ettrbecku. V osmnácti letech byl Rodoplhe poslán studovat zemědělství do Casablanky, odkud po ukončení studií se vrátil do Belgie. Zde nastoupil na vojenskou službu v letech 1933 - 34, kdy se snažil dostat k letectvu, ovšem byl odmítnut. Současně si ovšem v osobním volnu dělal kurzy na pilota (jeho sestra Anna se stala pilotkou dříve než on - proto ona zřejmá iniciativa získat i civilní letecký pas) a v roce 1935 bylo jeho výsledkem získání civilního pilotního osvědčení č.371.

Po vypuknutí občanské války ve Španělsku roku 1936, odjel jako dobrovolník bojovat na straně nacionalistů. Koncem září 1936 opouští vlakem rodnou Belgii a 7.října vysedá v hlavním povstaleckém městě - Burgosu. Zde se přidává k pěší-jízdní jednotce Centuria Argentina, složené většinou z argentinských dobrovolníků, ovšem již 19.listopadu je zraněn střelnou zbraní do pravé nohy a přemístěn do lazaretu, kde se seznámil s nacionalsitickým pilotem, jež se zde léčil se zraněními ze vzdušného souboje. Ten mu, po zjištění, že jde o šlechtice a navíc s pilotní licencí, nabídl (k celkovým i De Grunnovým zkušenostem s civilním létáním), vojenský letecký výcvik a šanci připojit se ke španělskému nacionalistickému letectvu.

V průběhu prosince 1936 až ledna 1937 absolvoval leteckou školu (španělsky: Escuela Talbada) v Seville. 1.února 1937 byl převelen z učiliště k operační jednotce 3-G-11, kde létal s německým dvouplošným průzkumným letadlem Heinkel He-46, šestnácti bojových letech je v březnu přeložen k jednotce 1-G-2, vyzbrojené německými dvoukřídlými stíhačkami Heinkel He 51, operující na Aragonské frontě z letiště Carrascal.
Poté létal na italském Ro 37 a od prosince 1937 působil u operační jednotky 2-G-3, vyzbrojené dvouplošnými italskými stroji Fiat CR.32.

Svého prvního vítězství nad nepřátelským letadlem dosáhl 12.března 1938 nad městem Hijar, když poslal k zemi republikánský Polikarpov I-15. Poslední sestřel na španělském nebi vydpbyl 2.ledna 1939. Je pozoruhodné, že ze 14 potvrzených sestřelů zaujímaly sovětské stíhačky I-15 a I-16 celkem 13 plných sestřelů. Celkem odlétal ve Španělsku 425 bojových letů.

Po vítězství nacionalistů se vrátil do vlasti a v září 1939 mobilizován. Přestože ve Španělsku dosáhl 14 sestřelů, narukoval v belgické armádě jako řadový pěšák poté, co byl umístěn do cyklistické pěší roty. Až na začátku roku 1940 byl přemístěn  ke stíhací jednotce 2/I/2 „Les Chardons“ jako pilot stroje Hurricane Mk.I, kterými belgické letectvo disponovalo v 15 kusech (z 30 původně objednaných) plus jeden internovaný v prosinci 1939. I přes bojové zkušenosti a možnostlétat na moderním stroji, nezaznamenal Grunne při obraně vlasti žádné vzdušné vítězství, přestože k němu měl několikráte blízko*.

Po belgické kapitulaci se nacházel se svou jednotkou na jihu Francie, odkud odjel na lodi SS Apapa do Velké Británie, kde nastoupil 19.července 1940 k Royal Air Force. v hodnosti Pilot Officer. Po krátkém výcviku u cvičné perutě 7. OTU byl převelen k 32.peruti. Zde 16.srpna dosáhl svého posledního potvrzeného vítězství, když nad Doverem sestřelil německý Bf-109 E. O den později nárokuje poškození stejného typu.
 O dva dny později zaútočil na bombardér Do-17, jež pravděpodobně sestřelil, ovšem doprovodné Bf-109 zničily svou palbou jeho Hurricane a De Grunne se musel zachránit, navzdory těžkému zranění, použitím padáku. Následovalo dlouhé léčení, plastika obličeje a po propuštění z nemocnice v únoru 1941 odjel na doléčení do Portugalska.

Po vyléčení byl poslán s tajným posláním do portugalského Lisabonu, kde získával informace o možné německé invazi do Španělska a severní Afriky (zde se mí dva zdroje rozchází: na válka.cz je uváděno, že to odmítl, ovšem další dva zdroje tuto věc potvrzují). Od 28.dubna 1941 létal u 609.perutě, ke které přišel prý až neuvěřitelně opálený. 21.května se zúčastnil souboje nad kanálem při operaci „Circus Nr. 10“, při němž byl jeho Spitfire zasažen Bf-109 a De Grunne musel opět použít padáku. Poslední věc, kterou stihl udělat před startem, bylo to, že se vrátil do místnosti operačního důstojníka perutě, jelikož si v peněžence zapomněl podkůvku pro štěstí.

Jeho tělo nebylo nikdy nalezeno. Skóre sestřelů činilo v den jeho smrti 15 sestřelených letadel.

Vyznamenání:
belgický Croix de Guerre
španělský Cruz Militar




Date Time Number Type Result Plane type Serial no. Locality Unit    
1938                
 1 12/03/38   1 I-15 (a) Destroyed Fiat CR.32   Híjar 2-G-3  
2 31/05/38   1 I-15 (a) Destroyed Fiat CR.32   Puebla de Valverde 2-G-3
 3 19/06/38 18:00- 1 I-15 (a) Destroyed Fiat CR.32   Alcublas 2-G-3
4 19/06/38 18:00- 1 I-16 (a) Destroyed Fiat CR.32   N Villar del Arzobispo 2-G-3
 5 14/08/38   1 I-16 (b) Destroyed Fiat CR.32   N Reus 2-G-3  
6 01/09/38   1 Grumman Delfin Destroyed Fiat CR.32   Cabeza de Buey 2-G-3
 7 22/09/38   1 I-15 Destroyed Fiat CR.32   Corbera (c) 2-G-3
 8 22/09/38   1 I-16 Destroyed Fiat CR.32   Corbera (c) 2-G-3
 9 02/10/38   1 I-16 (d) Destroyed Fiat CR.32   Corbera (e) 2-G-3  
10 03/10/38   1 I-16 Destroyed Fiat CR.32   Corbera 2-G-3  
11 02/11/38   1 I-15 Destroyed Fiat CR.32   Pinell 2-G-3  
12 03/11/38   1 I-15 Destroyed Fiat CR.32   Salvatierra 2-G-3  
13 12/11/38   1 I-16 Destroyed Fiat CR.32   Mequinenza 2-G-3  
   
1939                  
14 02/01/39   1 I-15 Destroyed Fiat CR.32   Ciervoles 2-G-3    

 1940                
 15 16/08/40   1 Bf109E Destroyed Hurricane I P3481 off Dover 32 Squadron    
17/08/40   1 Bf109E Damaged Hurricane I R4081 Biggin Hill 32 Squadron    
18/08/40   ˝ Do17 (f) Shared destroyed Hurricane I P4081 Biggin Hill

*Na valka.cz je uváděno, že utrpěl před invazí zranění z autonehody a ke své jednotce se dostal až po zničení veškerého jejího vybavení

Žádné komentáře:

Okomentovat