JagdPanther
Prototypy:
V srpnu 1942 byl firmě Krupp zadán vývoj samohybného děla vyzbrojeného kanónem Pak 43 L/71 ráže 88 mm. Pro vozidlo byl použit podvozek z tanku Pz IV a stroj byl označena jako PanzerSelbstfahrlafette IV C2. Jeho hmotnost dosáhla 30 tun, čelní pancíř měl mít tloušťku 80 a boky 40 mm. Ke konci srpna byl hotov model ve velikosti 1:10 a v listopadu maketa ve velikosti 1:1.
S motorem Maybach HL90 by stroj dosahoval na cestě rychlost asi 40 km/h. Firma Krupp prezentovala dřevěný model už 2.dubna 1943 a po zhodnocení návrhu odborníky tankového vojska byla schválená objednávka třech prototypů Waprüf. 6.
Prototyp pod označením V 101 byl dokončen v listopadu 1943 a dne 20. prosince 1943 byl předveden Hitlerovi. Na počátku roku 1944 byla zahájena sériová výroba.
1)Dřevěná maketa SdKfz.173 2)prototyp V 101
Pohonná jednotka:
Pohonnou jednotkou se stal motor Maybach HL 230 P30, dvanáctiválec s uložením do V v úhlu 60° a výkonem 700 koní při 3000 o/m, což umožňovalo Jagdpantherovi dosáhnout maximální rychlost 46 km/h.
Převodovka Zahnradfabrik AK 7-200 měla sedm převodů pro pohyb dopředu a jeden pro pohyb dozadu. Později byla nahrazena výkonnější převodovkou AK 7-400.
Zdroj elektrické energie představovaly dvě baterie, jež mohly dosáhnout napětí 12V a 120 až 150 ampérhodin.
Tradičně zlá vlastnost německých pohonných jednotek ohledně spotřeby PHM se nedokázala vyhnout ani Jagdpantherovi. Ten dokázal spotřebovat 200 až 700 litrů na 100 kilometrů podle terénu. z kapacity nádrží vyplývá, že bez tankování mohl dosáhnout maximálního dojezdu asi 100km.
Výzbroj:
Hlavní výzbrojí Jagdpantheru se stal kanón 8,8cm KwK 43 L/71 s délkou hlavně 6,25 m. (57 nábojů)
Sekundární výzbroj: MG-34 (600 nábojů)
Posádka sebou vozívala i dva samopaly MP-40 (každý 4 zásobnících-celkově 2x 128 nábojů)
Závěr kanónu 8,8cm KwK 43
Užívaná munice: PzGr. 39-1 (PzGr. 40/43)
Hmotnost střely: 10,200 kg (7,300 kg)
Úsťová rychlost: 1000 m/s (1130 m/s)
3)Pak 88mm L/71 4)kanon PaK 43 L/71 ze stíhače tanků Jagdpanther na testovacím polygonu 5)1. typ masky kanónu Pak 43 6)2.typ masky kanónu Pak 43
4)v továrně-výroba 5)Co by chlouba německých tankových sil
Počet vyrobených strojů: 384
Posádka: 5
Motor: Maybach HL 230 P 30 700PS
Rychlost na silnici / v terénu: 46 km/h / 24 km/h
Palivo: 700 l
Spotřeba na 100 km po silnici: 333 l
Dojezd na silnici: 160 km
Bojová hmotnost: 45,5 t
Délka: 9,86 m
Šířka: 3,28 m
Výška: 2,72 m
Šířka pásů: 0,55 m
Síla pancéřován/sklon pancéře
Skoro jako skutečné, že??? Ne, není to z války-jedná se o modely a figury v měřítku 1/16, ale je to realistické ne?
Více zde: http://www.eastcoastarmory.com/jagdpanther/jagdpanther.htm
Sériová výroba:
Sériová výroba se rozběhla v únoru roku 1944 a trvala až do dubna 1945. V dílnách firmy MIAG v Braunschweigu se kompletovaly části vyrobené jinými továrnami. Dalším výrobcem ,jež tyto stroje od prosince 1944 dodával se stal Maschienenfabrik Niedersachen z Hannoveru. Celkem za dobu produkce vzniklo 384 exemplářů. Malý počet vyrobených strojů mají na vině spojenecké bombardéry, jež ničily továrny po celém Německu.
1)Od počátku až do konce (2)
edit pospec:při pozornějším průzkumu si všimnete nepatrných dírek po střelbě z ručních zbraní (samopaly, kulomety) a větší díry zřejmě od PT děla. No nepatrných-znaky palby jsou viditelné úplně jasně a to kolem masky kanónu a průzorů řidiče. Průstřel od děla je na pravé straně v úrovní periskopů řidiče.
Tím se dostala výroba jen na 30-60% původně plánované produkce.Více si lze udělat pohled na situaci ze statistiky. viz dole:
Počty vyrobených JagdPanther:
Rok 1944
Leden-0
Únor-5
Březen-8
Duben-10
Květen-10
Červen-15
Červenec-15
Srpen-8
Září-14
Říjen-21
Listopad-35
Prosinec-37+34
Rok 1945
Leden-37
Únor-22
Březen-32
Duben-3
Modifikace:
Se dělí na 3 verze-rannou, střední a pozdní. Počas služby došlo k menším křížením různých částí z různých verzí. Byl instalováván boční přídavný pancíř Schürzen, anti-magnetická pasta Zimmerit atd.
Jagdpanther ranné (první) produkce:
Vyznačují se jednodílným kanónem Pak 43/2 a dvěma periskopy.
Jagdpanther střední produkce:
Vyznačuje se už dvojdílným kanónem. Periskop už má pouze jeden.
Objevily se dva nové typy krytu „Saukopfblende“
Jagdpanther pozdní produkce:
Nejviditelnější změnou je 8 šroubů, jež přibyly na věnci. Nový typ krytu „Saukopfblende“.
PanzerbefehlswagenJagpanther:
Velitelská modifikace Jagdpanthera s výkonější vysílačkou označená jako PanzerbefehlswagenPanther.
Nasazení:
Normandie
První kusy tohoto stroje se dostaly k Panzerjäger Abteilung 559 a 654 a na západní frontu byly odeslány v červnu 1944.
Bojů v Normandii se účastnil pouze dva prapory vyzbrojené těmito stroji, a to Schwere Panzerjaeger Abteilung 654 a 559.
Pouze 654. měl plný stav a to 42 vozidel, 559. disponoval pouze 10 až 14 kusy.
Asi nejznámější akcí Jagdpanherů se stala 30.června 1944 při Les Loges v Normandii, kde tři Jagdpanthery ze Schwere Panzer Jäger Abteilung 654 napadli rotu British 6th Guards Tank Brigade a zničili 10-11 Churchillů v časovém rozmezí dvou minut. V stejném čase, jiná rota British 6th Guards Tank Brigade začala palbu na tyto tři Jagdpanthery, co způsobilo, že posádky dvou z nich museli v důsledku roztrhnutí pásů opustit jejich vozidla a třetí Jagdpanther ustoupil. Některé zdroje uvádí, že jedním ze zničených vozidel byl PanzerbefehlswagenJagpanther.
Ardeny
Další známou akcí se stala tzv. bitva v Ardenách na přelomu roku 1944/45. Jednalo se o 51 Jagdpantherů rozdělených v šesti praporech. Většina z nich byla zničena, poškozena či opuštěna pro nedostatek pohonných hmot.
Východní fronta
Malý počet Jagdpantherů byl používán u Waffen-SS a to pouze u 2. SS-Panzer Division "Das Reich, 9. SS Panzer Division Hohenstaufen a 10. SS Panzer Division Frundsberg (součást 6. tankové armády). Zde se účastnili akce při záchraně obklíčené německé posádky v Budapešti v lednu 1945.
Z původních 42 strojů bylo pouze do 1. dubna pouze už 12 akceschopných a nakonec se zúčastnily obrany Vídně. Od roku 1945 stroje Jagdpanther byla také u 7.divize Panzer, Fuehrer Grenadier Regiment a jediné tankové brigády, ale jejich použití jako náhrada tanků byla chyba, ale byla to nutnost v té době.
Jagdpanthery byly nasazovány jak na východní tak i na západní frontě. Silné dělo, rychlost a mohutný pancíř byly faktory, které dělaly z Jagdpanthera mocného protivníka pro kterýkoliv nepřátelský tank nebo samohybné dělo. Ovšem hlavní ztráty těchto strojů na konci války padají na vrub nepřátelského taktického letectva, které ovládlo oblohu nad Evropou a proti němuž německé obrněné jednotky marně hledaly účinnou obranu.
Po válce několik Jagdpantherů společně s Panthery a Bergepanthery sloužily i ve francouzské armádě a to až do roku 1950.
krásná fotka z interiéru během nabíjení děla
Doplnění nasazení vozidla:
OdpovědětVymazatJagdpanthery sloužily i u sw. pzjg. abt. 519. Ten byl původně vyzbrojený vozidly Nashorn. Po velkých ztrátách ho Němci stáhli z východní fronty a přezbrojili. V jeho stavech se nacházely Jagdpanthery a Stugy III.. Jednotka potom působila na západní frontě.
Sw. pzjg. abt. 560 ho měl v stavu spolu se stroji Jagdpanzer IV. /V/. Oba tyto typy měl i 5. prapor sw. pzjgd. abt. 655 na západní frontě. Byli přidělené i divizi Panzer lehr.