V roce 1937 se polské velení rozhodlo na vypsání soutěže
o nový obrněný vůz pěchoty, jež by nahradil stárnoucí štábní vozy PF 508/518
Jeep italské firmy Fiat vyráběný v letech 1933 a 1938. Italský stroj se zcela
nehodil pro frontovou službu štábních styčných důstojníků, hlavně kvůli tomu,
že se jednalo o neobrněných osobní automobil, jež neposkytoval žádnou ochranu
osádce vozu. Proto se začalo jednat o vývoji vhodného vozu s továrním označením
PZInż 303.
Národní inženýrský institut (PZInż) navrhl obrněný automobil
o pohonu 4x4, s celkovou hmotností podvozku 0.8 tuny. S příchodem poznatků z
různých světových zbrojařských firem, navrhl polský institut nový design
pancéřové korby s vysokým výkonem podvozku a pohonného ústrojí. V první řadě se
jednalo o odpověď na britské, francouzské, německé a sovětské podobné projekty
strojů, jež rovněž v tu chvíli byly zrovna v konstrukčních kancelářích, či
začínala nebo už běžela jejich výroba.
Nové polské stroje měly být v první řadě dány k dispozici
jezdeckým regimentům, které trpěly nedostatečným motorizováním a spojením se
štábem. Není známo, zda se vůbec uvažovalo o vybavení těchto strojů rádii pro
spojení s týlem! Stavba prototypu a sériová výroba se předpokládala ke konci
roku 1939, ovšem začátek války o čtvrt roku dříve těmto plánům zabránil.
Výzbroj se měla skládat z plánovaného projektu těžkého
kulometu typu C (nikdy nevyráběn) nebo již zavedených lehkých kulometů wz.28.
Pohon měl zajišťovat motor PZInż 157 s
výkonem 45 koní, ale uvažovalo se o nahrazení za silnější motor mount PZInż
405.
Přestože šlo o pokrokovou konstrukci, v případě
pancéřování mělo jít o zastaralý systém, jelikož měly být vyráběny z
pancéřových plátů z válcované oceli a měly býti spojovány nýty. dále není
známo, zda bylo rozhodnuto i o opancéřování podvozku.
Technické údaje projektu:
Základní údaje
- hmotnost : 2,5 t
- délka : okolo
4000 mm
- výška : 1750 mm
- světlá výška :
250 mm
Výzbroj a pancéřování
- 1 kulomet ráže
7,92 mm
- pancéřování : 4
- 8 mm (svařované)
Pohonné ústrojí
- motor :
benzínový řadový 4-válec Polski Fiat 118 (PZInż. 157), 1944 cm3 (45 k při 3600
ot/min), chlazený vodou
průměr válců 82 mm, 92 mm
- zásoba paliva :
95 l
- Spotřeba paliva
: 22 l/100 km
- max. rychlost :
60 - 75 km/h
- dojezd : 350 -
400 km
- rychlostní
převody: hnací hřídel s převodovkou se 4 rychlostmi vpřed i vzad
- Rám podvozku
konstrukce
- poháněná přední
řiditelné kola, rozvor 260 cm
- rozchod kol
přední a zadní 145 cm s pneumatikami o rozměru 700 x 18.
Zdroje:
forum.valka.cz
wojsko18-39.3ap.net
dobroni.pl
Žádné komentáře:
Okomentovat